ABSTRACT Background of this research is to study phenomenon of communication activities and public information by individuals associated with many current alternatives in respect of ICT development, this study focuseson that phenomenon according to four indicators. By survey method, study concludes that E-mail is a very familiachannel among community. Based on the distribution, frequentcy of accessing a web page, respondents are divided into two group : respondents who do not and very often. Respondents who answered frequently access Internet using email media. All respondents recognized web page once they access. Proportion of the most accessed web pages are like Facebook, Yahoo mail, or news portal. Related how frequently access web pages related to the interests of the move to communicate and informed the web pages are the most frequently accessed Facebook Webpage. Other Webpage relatively dominant frequently accessed is Yahoo mail. While other web pages that are relatively widely accessible web page like Yahoo Messenger, News Portal, Google Mail, and Youtube. Overall, majority of community members have scores were related communication activities and information via internet. Respondents low scores indicate significance even though few in number. Furthermore, respondents who had high scores is still relatively small. Keywords: Communication Activity ; Information; Internet. ABSTRAK Berlatarbelakangkan keinginan mempelajari fenomena aktifitas komunikasi dan informasi yang dilakukan individu masyarakat berkaitan dengan banyaknya alternatif saat ini sehubungan dengan perkembangan TIK, penelitiaan ini fokus nmempelajari fenomena dimaksud menurut empat indikator. Dengan menggunakan metode survai, penelitian ini menyimpulkan bahwa E-mail merupakan saluran yang relatif sudah sangat akrab di kalangan anggota masyarakat. Secara dikotomistik, tingkat keseringan responden dalam mengakses halaman web terbagi menjadi dua, antara responden yang “tidak pernah dan Sangat sering”. Responden lebih dominan sering mengakses internet dengan frekuensi sering melalui saluran email. Semua halaman web diakui responden pernah mereka akses. Proporsi pengakses terbanyak yaitu seperti halaman web Face Book; Yahoo mail ; atau Portal Berita; Terkait dengan tingkat keseringan mengakses halaman web dalam kaitan kepentingan beraktifitas untuk berkomunikasi dan berinformasi, halaman web yang paling sering diakses adalah Web Page Face Book. Web page lainnya yang relatif dominan sering diakses Yahoo mail. Sementara halaman web lainnya yang relatif signifikan jumlah responden yang sering mengakses yaitu seperti Yahoo Messenger; Portal Berita-Google Mail ; dan Youtube. Secara over all, sebagian besar anggota masyarakat masih berskor sedang terkait aktifitas komunikasi dan informasinya melalui internet. Responden berskor rendah meskipun tidak banyak namun jumlahnya cukup berarti. Responden berskor tinggi jumlahnya masih relatif sedikit. Kata-kata kunci : Aktifitas Komunikasi dan Informasi; Internet.
Copyrights © 2015