Jurnal Ortopedagogia
Vol 1, No 4 (2015): Jurnal Ortopedagogia Volume 1 Nomor 4

PENGARUH PEMBELAJARAN KOOPERATIF TERHADAP KECAKAPAN VOKASIONALGARNISHING FOOD SISWA TUNARUNGU

Irawati, Neny Dwi (Unknown)
Prehardhiono, Henry (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Apr 2016

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to analyze effect of Cooperative Learning Skills to the Vocational in Garnishing Food. To find out the result of research,with the 5% mark test formula for testing one side (1.64) and two sides (1.96) shows that the Z value obtained in the count (2.9) is greater than the value of Z in the table or it can be concluded Zh> Z table. The conclusion of this study is that there is effect of cooperative learning can enhance the vocational skills of food garnishing hearing development students.Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap kecakapan vokasional siswa tunarungu dalam membuat garnishing food. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pra eksperimen dengan bentuk “one group pre test post test design”. Analisis data menggunakan non paramatric. Instrumen penelitian menggunakan tes unjuk kerja dengan teknik pengumpulan data observasi. Hasil dari penelitian dengan menggunakan rumus uji tanda 5% untuk pengujian 1 sisi (1,64) dan dua sisi (1,96) menunjukan bahwa nilai Z yang diperoleh dalam hitung (2,9) lebih besar dari pada nilai Z dalam tabel atau dapat disimpulkan ZhZ tabel. Kesimpulan penelitian ini adalah pembelajaran kooperatif dapat meningkatkan kecakapan vokasional garnishing food siswa tunarungu.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

8697

Publisher

Subject

Health Professions Medicine & Pharmacology

Description

JOURNAL ORTOPEDAGOGIK published twice a year in July and November, included articles the results of Research and Development of Special Education. First published in 2013 with the nameJOURNAL ORTOPEDAGOGIA. The journal is published by the Department of Special Education Faculty of Education State ...