AbstractRapid population growth is directly proportional to the number of waste generation. A population that’s experiencing growth demands fulfillment of needs in all aspects. Since the preparation process, production process, usage process always creates by-products or waste or waste materials. A marketing strategy that wants to reach all segments of society, especially those from the lower economy, is a mission in itself. For example, procurement of affordable and affordable food and beverages requires more packaging because they are sold in small packages. The cheapest material is plastic. Of course, because the strategy is to reach the lower economic groups, production costs will be reduced to a minimum. Based on the above, the researcher is interested in knowing the characteristics, how to manage waste and the presence of cleaners as an effort to overcome the impact of population growth. The method in this research is quantitative research, descriptive design cross-sectional online survey. This study was attended by 199 housewives who were willing to fill in the g-form that had been prepared to collect research data. The results showed that most of the respondents were housewives (IRT) who had no other profession and had a family income of more than two million per month. Almost all respondents have high school education. Most of the IRTs have already carried out efforts to sort out the waste, but almost all of the IRTs do not have access to cleaning personnel.Keywords: garbage; waste management efforts; population growthAbstrakPertumbuhan penduduk semakin pesat berbanding lurus dengan angka timbulan sampah. Penduduk yang mengalami pertumbuhan menuntut pemenuhan kebutuhan di semua aspek. Sejak proses persiapan, proses produksi, proses pemakaian selalu menimbulkan hasil samping atau sampah atau bahan buangan. Strategi pemasaran yang ingin menjangkau semua golongan masyarakat terutama golongan ekonomi ke bawah menjadi misi tersendiri. Sebagai contoh pengadaan makanan dan minuman yang dapat terjangkau murah maka memerlukan kemasan yang lebih banyak karena dijual dalam kemasan kecil. Dan bahan yang paling murah adalah plastik. Tentu karena strateginya adalah menjangkau golongan ekonomi bawah, biaya produksi akan ditekan seminimal mungkin. Berdasarkan hal di atas maka peneliti tertarik untuk mengetahui gambaran karakteristik, cara mengelola sampah dan keberadaan petugas kebersihan sebagai upaya menanggulangi dampak pertumbuhan penduduk. Metode dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, desain deskriptif cross sectional online survey. Penelitian ini diikuti oleh 199 Ibu Rumah Tangga yang bersedia mengisi g-form yang sudah disiapkan untuk mengumpulkan data penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahwa sebagian besar responden adalah Ibu Rumah Tangga (IRT) yang tidak berprofesi lain dan mempunyai pendapatan keluarga di atas dua juta per bulan. Hampir seluruh responden berpendidikan SMA. Sebagian besar IRT sudah melakukan upaya pemilahan sampah akan tetapi hampir seluruh IRT tidak memiliki akses ke petugas kebersihan.Kata kunci: sampah; upaya kelola sampah; pertumbuhan penduduk
Copyrights © 2022