Prologia
Vol. 8 No. 1 (2024): Prologia

Analisis Strategi Marketing Public Relation PKB untuk Menarik Pemilih Generasi Muda di Kepulauan Aru

Djabumir, Meilinda (Unknown)
Setyanto, Yugih (Unknown)



Article Info

Publish Date
18 Mar 2024

Abstract

The National Awakening Party is a political party with a moderate ideology in Indonesia. As a party that has existed for a long time in Indonesia and has many party branches, of course PKB has a reliable image strategy that has made it survive so far amid the many political party competitions in Indonesia. This research has a purpose that is to find out how PKB Aru builds the party's image among Millennials and to describe the marketing communication strategy in attracting young voters. The Aru Islands PKB uses it. In this research used qualitative methods using purposive sampling techniques in which the informant criteria were determined by researchers based on scientific research. From the results of this study, researchers used strategy theory in political marketing public relations from Adman Nurzal and marketing mix theory from Niffenneger, researchers concluded that in carrying out political marketing communications to build the party's image to the millennial generation in Aru Islands Regency, PKB markets the party through various efforts, both through social media and direct interaction with the community. Partai Kebangkitan Bangsa merupakan salah satu partai politik yang memiliki ideologi moderat di Indonesia. Partai yang berdiri cukup lama di Indonesia dan mempunyai banyak cabang partai, tentu saja PKB mempunyai strategi pencitraan handal yang membuatnya tetap bertahan sampai sejauh ini di tengah banyaknya persaingan partai politik di Indonesia. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui bagaimana cara PKB Aru membangun citra partai di kalangan milenial dan untuk mengetahui strategi marketing komunikasi dalam menarik pemilih generasi muda yang digunakan PKB Kepulauan Aru. Peneliti memilih untuk menggunakan metode penelitian kualitatif dengan cara memakai teknik purposive sampling dengan kriteria informan yang telah ditentukan oleh peneliti pada penelitian ini berdasarkan penelitian ilmiah. Hasil penelitian political marketing public relations dari Adman Nurzal dan teori marketing mix dari Niffenneger, peneliti membuat sebuah kesimpulan bahwa untuk melaksanakan sebuah komunikasi pemasaran politik untuk membentuk sebuah citra partai pada generasi milenial di Kabupaten Kepulauan Aru, PKB memasarkan partai dengan menggunakan bermacam usaha, seperti melalui media sosial serta berinteraksi langsung dengan masyarakat.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

prologia

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Prologia (E-ISSN 2598-0777) is a national journal, which all articles contain student's writing, are published by Faculty of Communication Universitas Tarumanagara. Scientific articles published in Prologia are result from research and scientific studies conduct by Faculty of Communication students ...