Buletin Konseling Inovatif
Vol. 3 No. 2 (2023)

Keefektifan Konseling Kognitif Perilaku untuk Mengurangi Kecemasan Siswa dalam Pembelajaran Matematika Secara Daring Sinkronus

Ratna Afiah Awwalu Rohmah (Universitas Negeri Malang)
Nur Hidayah (Universitas Negeri Malang)
Fitri Wahyuni (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
19 Sep 2023

Abstract

Abstract: The Covid-19 pandemic is currently sweeping the world in 2020, forcing it to carry out activities remotely and significantly impacting the world of education. This study aimed to determine the effectiveness of behavioural counseling in reducing the anxiety of junior high school students in synchronous mathematics learning during the new normal period of the Covid-19 pandemic. This research is included in quantitative research with experimental methods, and the research design used is one group pretest and posttest design. The research population was students at a junior high school in Malang, Indonesia, who were selected using a purposive sampling technique. Development of an anxiety scale instrument based on Hoeksema theory. The results of this study found that ten students experienced high anxiety. The counseling sessions for the ten students were carried out in 6 meetings. The results of the analysis show that cognitive behavioural counseling is effective in reducing students' anxiety levels in synchronous mathematics learning. Abstrak: Pandemi Covid-19 saat ini sedang melanda dunia pada tahun 2020 yang memaksa melakukan kegiatan dengan jarak jauh dan berpengaruh besar terhadap dunia pendidikan. Tujuan dari penelitian ini ialah untuk mengetahui keefektifan konseling kognitif perilaku untuk mengurangi kecemasan siswa smp dalam pembelajaran matematika sinkronus di masa new normal pandemi covid-19. Penelitian ini termasuk dalam penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen dan desain penelitian yang digunakan adalah one group pretest and posttest design. Populasi penelitian adalah siswa SMP Negeri di Malang yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Pengembangan instrumen skala kecemasan berdasarkan teori Hoeksema. Hasil dari penelitian menunjukkan 10 siswa mengalami kecemasan yang tinggi, sesi konseling terhadap 10 siswa tersebut dilakukan sebanyak 6 kali pertemuan. Hasil analisis menunjukkan bahwa konseling kognitif perilaku efektif untuk mengurangi tingkat kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika sinkronus.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on guidance and counselling, special education, multicultural studies, trauma healing, mental health studies, clinical psychology, and career development in educational ...