Buletin Konseling Inovatif
Vol. 3 No. 1 (2023)

Keefektifan Konseling Kelompok Cognitive Behavioral dengan Teknik Self-Talk untuk Mengurangi Kecemasan Mahasiswa Semester Akhir dalam Penyelesaian Skripsi

Lia Luthfi Savitri (Universitas Negeri Malang)
M. Ramli (Universitas Negeri Malang)
Widya Multisari (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
14 Mar 2023

Abstract

Abstract: This study aimed to determine the effectiveness of cognitive behavioral group counseling with self-talk techniques to reduce anxiety in final-semester students. This research is included in quantitative research with experimental methods, and the research design used is one group pretest and posttest design. The research population is 2018 class students at Universitas Negeri Malang who are completing their thesis. We are taking research subjects using a purposive sampling technique. The subjects in this study were five students with high anxiety levels. Cognitive behavioral group counseling with self-talk techniques was carried out in seven sessions: one pre-counseling session, five counseling sessions, and one post-counseling session. We developed an anxiety scale instrument based on Nolen's theory. Based on the pretest and posttest results, it is known that cognitive-behavioral group counseling with self-talk techniques effectively reduces final semester student anxiety in completing thesis. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan konseling kelompok cognitive behavioral dengan teknik self-talk untuk mengurangi kecemasan mahasiswa semester akhir. Penelitian ini termasuk dalam penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen dan desain penelitian yang digunakan adalah one group pretest and posttest design. Populasi penelitian adalah mahasiswa angkatan 2018 Universitas Negeri Malang yang sedang menyelesaikan skripsi. Pengambilan subjek penelitian menggunakan teknik purposive sampling. Subjek dalam penelitian ini berjumlah lima mahasiswa yang memiliki tingkat kecemasan tinggi. Konseling kelompok kognitif behavioral dengan teknik self-talk dilakukan sebanyak tujuh sesi yaitu, satu sesi pra konseling, lima sesi konseling, dan satu sesi pasca konseling. Pengembangan instrumen skala kecemasan berdasarkan teori Nolen. Berdasarkan hasil pretest dan posttest diketahui bahwa konseling kelompok kognitif behavioral dengan teknik self-talk efektif untuk mengurangi kecemasan mahasiswa semester akhir dalam penyelesaian skripsi.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on guidance and counselling, special education, multicultural studies, trauma healing, mental health studies, clinical psychology, and career development in educational ...