Abstract: This study aims to determine the developmental needs of elementary school students throughout the city of Kediri. The instrument was distributed to 480 students from 12 schools in Kediri City. Based on the results of the analysis of the Inventori Kebutuhan Perkembangan Murid (IKPM) it was found that 311 students really needed the services of the teacher about learning to carry out Islamic religious orders/teachings sincerely. The second highest shows that students need services related to perseverance in worship in accordance with Islamic teachings. A total of 295 elementary school students in Kediri City also need services on how to understand the teacher's explanation. 278 requires a way to understand the teacher's instructions. A total of 263 voted in dire need of talent guidance. Teachers can provide guidance and counseling services according to student needs. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kebutuhan perkembangan dari siswa SD Islam se-Kota Kediri. Empat ratus delapan puluh siswa dari 12 sekolah Islam di Kota Kediri dilibatkan sebagai responden. Instrumen yang digunakan adalah Inventori Kebutuhan Perkembangan Murid (IKPM). Hasil analisis IKPM menunjukkan 64,7 persen siswa sangat membutuhkan pelayanan dari guru tentang belajar melaksanakan perintah/ajaran agama Islam secara tulus ikhlas. Kebutuhan tertinggi kedua adalah kebutuhan akan pelayanan terkait ketekunan dalam beribadah sesuai dengan ajaran agama Islam yang dibutuhkan oleh 63,7 persen siswa. Sebanyak 61,4 persen siswa SD Islam di kota Kediri juga membutuhkan pelayanan tentang cara memahami penjelasan guru. Lima puluh tujuh koma Sembilan persen siswa membutuhkan informasi cara memahami petunjuk guru. Kemudian, 54,7 persen siswa amat membutuhkan bimbingan tentang bakat. Dari hasil tersebut, guru dapat memberikan layanan bimbingan maupun konseling sesuai dengan kebutuhan siswa.  
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2023