Buletin Konseling Inovatif
Vol. 3 No. 3 (2023)

Analisis Kecenderungan Perilaku Bullying pada Remaja

Jihan Nabilah Putri Wardani (Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya)
Gian Sugiana Sugara (Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya)
Anandha Putri Rahimsyah (Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2023

Abstract

Abstract:  Bullying behavior is an act of violence that is carried out both physically, verbally and socially. Bullying behavior that occurs in adolescents, both perpetrators and victims, has a negative impact in the short and long term. The purpose of this study was to obtain an overview of bullying behavior in class XI students based on gender, and program planning to minimize and reduce bullying behavior. This study uses a quantitative descriptive method to reveal a description of student bullying behavior. The population in this study were students of class XI totaling 408 students. The technique in this study used the saturated sampling method by making members of the population as samples. The results showed that in general the bullying behavior of class XI students both perpetrators and victims were in the low category. Based on the sex of the perpetrators there were significant differences between men and women while for victims there were no significant differences between men and women. Thus the implications of guidance and counseling services based on function are preventive and curative efforts to help prevent and deal with perpetrators and victims of bullying to develop them in a more positive direction. Abstrak: Perilaku bullying merupakan tindakan kekerasan yang dilakukan baik secara fisik, verbal dan sosial. Perilaku bullying yang terjadi pada remaja baik pelaku maupun korban memberikan dampak yang negatif dalam jangka pendek dan panjang. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh gambaran perilaku bullying pada siswa kelas XI berdasarkan jenis kelamin, dan perencanaan program untuk meminimalisir dan mereduksi perilaku bullying. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif untuk mengungkapkan gambaran perilaku bullying siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI yang berjumlah 408 siswa, teknik dalam penelitian ini menggunakan metode jenuh pengambilan sampel dengan menjadikan anggota populasi sebagai sampel. Hasil penelitian menunjukkan secara umum perilaku bullying siswa kelas XI pelaku maupun korban berada pada kategori rendah. Berdasarkan jenis kelamin pelaku memiliki perbedaan yang signifikan antara laki-laki dan perempuan sedangkan untuk korban tidak memiliki perbedaan yang signifikan antara laki-laki dan perempuan. Dengan demikian implikasi layanan bimbingan dan konseling berdasarkan fungsi yaitu upaya preventif dan kuratif membantu mencegah dan menangani pelaku maupun korban bullying untuk mengembangkannya kearah yang lebih positif.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

buseli

Publisher

Subject

Education

Description

Bulletin Konseling Inovatif publishes articles on guidance and counselling, special education, multicultural studies, trauma healing, mental health studies, clinical psychology, and career development in educational ...