STATISTIKA
Vol. 24 No. 1 (2024): Statistika

Analisis Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kejadian Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir S1 Matematika di Universitas Negeri Medan

Sitepu, Eliya (Unknown)
Juliana Tampubolon (Unknown)
Sudianto Manulang (Unknown)
Sisti Nadia Amalia (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 May 2024

Abstract

ABSTRAK Stres adalah respons adaptif individual terhadap stimulus yang dianggap mengancam, dapat dialami oleh siapa saja, termasuk mahasiswa tingkat akhir. Penelitian ini fokus pada faktor-faktor yang memengaruhi tingkat stres mahasiswa tingkat akhir S1 Matematika di Universitas Negeri Medan, dengan penekanan pada penyusunan tugas akhir (skripsi). Beberapa faktor, seperti tuntutan akademik, masalah pribadi (manajemen waktu, motivasi, dukungan keluarga), dan aturan batas masa studi, diidentifikasi sebagai penyebab stres.Metode penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif non-eksperimental dengan uji korelasi Rank Spearman. Hasil penelitian menunjukkan korelasi cukup kuat (0.380) antara faktor kejadian stres dan tingkat stres mahasiswa. Meskipun tidak mencapai tingkat signifikansi yang umum, temuan ini mengindikasikan bahwa mahasiswa yang mengalami berbagai faktor kejadian stres cenderung memiliki tingkat stres yang lebih tinggi. Penelitian ini memberikan wawasan mendalam tentang kompleksitas faktor-faktor yang berkontribusi terhadap stres mahasiswa tingkat akhir, menunjukkan perlunya pendekatan holistik dan intervensi terintegrasi dari perguruan tinggi untuk membantu mahasiswa mengelola stres dengan lebih efektif. Temuan ini juga memberikan dasar bagi pengembangan program dukungan dan pembinaan untuk membantu mahasiswa mengatasi tantangan akademik dan pribadi. ABSTRACT Stress is an individual adaptive response to a stimulus that is perceived as threatening, can be experienced by anyone, including final year students. This research focuses on the factors that influence the stress level of final year undergraduate mathematics students at Medan State University, with an emphasis on the preparation of the final project (thesis). Several factors, such as academic demands, personal problems (time management, motivation, family support), and study period limit rules, were identified as causes of stress.The research method used a non-experimental quantitative approach with the Spearman Rank correlation test. The results showed a moderately strong correlation (0.380) between stress event factors and students' stress levels. Although not reaching the usual level of significance, this finding indicates that college students who experience multiple stressful event factors tend to have higher stress levels. This study provides an in-depth insight into the complexity of factors contributing to final year university students' stress, suggesting the need for a holistic approach and integrated interventions from universities to help students manage stress more effectively. The findings also provide a basis for the development of support and coaching programs to help college students overcome academic and personal challenges.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

statistika

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Mathematics

Description

STATISTIKA published by Department of Statistics, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Bandung Islamic University as pouring media and discussion of scientific papers in the field of statistical science and its applications, both in the form of research results, discussion of theory, ...