Middle School students are among the teenagers who are at risk of emotional problems because of their emotional instability. This study tested the validity of an intervention, Emotion Regulation Training for Middle School Students. The validity of this intervention module is tested in three stages: 1) Validation Test by professional judgment, namely two psychologists who have permits to practice psychology from the Indonesian Psychologists Association using Aiken's content validation method; 2) Module Trial on subjects that meet the criteria located in SMP Negeri 7 Tambun Selatan; and 3) Module Manipulation Check. The validation test results in the Emotion Regulation Training Module for Middle School Students consisted of seven sessions: rapport building, psychoeducation about emotions, situation selection, situation modification, attention deployment, cognitive change, and response modulation. Based on the three stages of validation tests conducted, an Emotion Regulation Training Module for Middle School Students has been produced that is valid, appropriate, and follows the psychology code of ethics.___________________________________________________________________Siswa Sekolah Menengah Pertama termasuk dalam remaja yang rentan terhadap gangguan emosional karena pada saat ini kondisi emosional siswa belum stabil. Penelitian ini bertujuan untuk menguji validitas program intervensi, yaitu Pelatihan Regulasi Emosi Untuk Siswa SMP. Pengujian validitas modul ini dilakukan melalui tuga tahap, yaitu Uji Validasi Oleh professional judgement yaitu dua orang psikolog yang memiliki ijin praktik psikologi dari Himpunan Psikolog Indonesia dengan menggunakan metode validasi isi Aiken’s, Tahap kedua dengan melakukan Uji Coba Modul terhadap subjek yang sesuai kriteria yang bertempat di SMP Negeri 7 Tambun Selatan, dan tahap ketiga adalah Cek Manipulasi Modul. Hasil dari uji validasi menghasilkan modul pelatihan regulasi emosi untuk siswa SMP yang terdiri dari tujuh sesi yaitu rapport building, psikoedukasi tentang emosi, situation selection, situation modification, attention deployment, cognitive change dan response modulation. Berdasar tiga tahap uji validasi yang telah dilakukan dihasilkan Modul Pelatihan Regulasi Emosi Untuk Siswa SMP yang sudah valid, layak dan sesuai dengan kode etik psikologi.
Copyrights © 2024