This study aims to understand students' interaction with campus journals from a usability perspective, using the Nielsen Usability Testing Model as the framework. The study adopted a quantitative approach to collect and analyze data, with the respondents being student journal users. The main variables examined include ease of learning, efficiency of use, ease of recall, user errors, user satisfaction, and usage behaviour. The online survey method was used to collect responses to a specially designed questionnaire, which was then analyzed using the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) technique. The results showed that ease of learning and efficiency of use significantly affected user satisfaction, positively impacting campus journal usage behavior. User error was found to hurt satisfaction, emphasizing the importance of intuitive and user-friendly interface design. This study contributes to the literature on the usability of digital resources in education, particularly in the context of campus journals, and opens up further research opportunities in developing adequate digital learning resources.Keywords: Campus Journal; Usability; SEM-PLS; Student AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk memahami interaksi mahasiswa dengan jurnal kampus dari sudut pandang kegunaan, dengan menggunakan Nielsen Usability Testing Model sebagai kerangka kerjanya. Penelitian ini mengadopsi pendekatan kuantitatif untuk mengumpulkan dan menganalisis data dengan responden adalah mahasiswa pengguna jurnal. Variabel utama yang diperiksa meliputi kemudahan belajar, efisiensi penggunaan, kemudahan mengingat, kesalahan pengguna, kepuasan pengguna, dan perilaku penggunaan. Metode survei online digunakan untuk mengumpulkan tanggapan terhadap kuesioner yang dirancang khusus, yang kemudian dianalisis menggunakan teknik Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemudahan belajar dan efisiensi penggunaan berpengaruh signifikan terhadap kepuasan pengguna, berdampak positif terhadap perilaku penggunaan jurnal kampus. Kesalahan pengguna ditemukan berdampak negatif pada kepuasan, menekankan pentingnya desain antarmuka yang intuitif dan ramah pengguna. Penelitian ini memberikan kontribusi terhadap literatur mengenai kegunaan sumber daya digital dalam dunia pendidikan, khususnya dalam konteks jurnal kampus, dan membuka peluang penelitian lebih lanjut dalam mengembangkan sumber belajar digital yang efektif.Kata kunci: Jurnal Kampus; Usability; SEM-PLS; Mahasiswa
Copyrights © 2024