JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 8, No 4 (2024): Agustus

PELATIHAN ISO 17025:2017 UNTUK STANDARDISASI KINERJA DAN KUALITAS LABORATORIUM

Puji Hartoyo (Prodi Fisika, Universitas Nasional)
Ruliyanta Ruliyanta (Teknik Elektro, Universitas Nasional)



Article Info

Publish Date
09 Aug 2024

Abstract

Abstrak: Pelatihan ISO 17025:2017 penting untuk standardisasi kinerja dan kualitas laboratorium pengujian dan kalibrasi. Standar ini memberikan panduan untuk memastikan bahwa laboratorium dapat melakukan pengujian atau kalibrasi yang konsisten, akurat, dan dapat dipercaya. Laboratorium Fakultas Teknik Universitas Tadulako belum berstandar ISO 17025:2017. Pelatihan ini bertujuan untuk memberikan penambahan hard skill dalam pemahaman persyaratan dan klausa yang terdapat dalam standar ISO 17025:2017 dan soft skill berupa komunikasi yang efektif, manajemen waktu dan ketrampilan interpersonal dalam pengelolaan laboratorium berstandar internasional. metode yang digunakan melalui ceramah dan diskusi dalam kelas serta praktek langsung. ... Peserta pelatihan ISO 17025:2017 terdiri dari 20 orang, yang terdiri dari dosen, laboran dan asisten laboratorium. Metode evaluasi yang dipakai berupa feedback dari peserta pelatihan dalam bentuk form pertanyaan singkat.. Hasilnya pengetahuan peserta pelatihan mengalami peningkatan sebesar 18%. Sementara hasil evaluasi proses pelatihan mendapatkan penilaian sebesar 3,76 dari para peserta pelatihan.Abstract: ISO 17025:2017 Training is important for standardizing the performance and quality of testing and calibration laboratories. These standard guides ensure that laboratories perform consistent, accurate, and reliable testing or calibration. The Tadulako University Faculty of Engineering laboratory is not yet ISO 17025:2017 standard. This training aims to provide additional hard skills in understanding the requirements and clauses in the ISO 17025:2017 standard and soft skills in effective communication, time management, and interpersonal skills in managing international standard laboratories. The method used is through lectures and discussions in class as well as direct practice. ISO 17025:2017 training participants comprised 20 people, including lecturers, laboratory assistants, and laboratory assistants. The evaluation method was feedback from training participants in a short question form. As a result, training participants' knowledge increased by 18%. Meanwhile, the results of the evaluation of the training process received an assessment of 3.76 from the training participants.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...