Abstract:The digitalization of services provided by the younger generation has now spread to various social media platforms which are the focus of the research in this article. Current developments have a strong influence on the dissemination of information to Catholics in Yogyakarta, especially the St. Antonius Padua Kotabaru Yogyakarta and its surroundings. The increasing development of new media that has become a reality due to the internet has also had an impact not only on the younger generation but also on children and adults who can access this new media. Therefore, there are deep implications in bringing the Church's ministry mission or evangelization into the digital era. This research aims to examine the importance of the new media transformation that occurred at the Santo Antonius Padua Parish Church, Kotabaru Yogyakarta, which has the slogan "finding God in online things." The research method used is a literature study. Through this research, it was concluded that with the introduction of new media in the form of social media within the Church, the view of Church Social Teaching could be broadened.Key Words: Church; Service; Youth; Development; Evangelization  Abstrak:Digitalisasi dalam pelayanan yang dilakukan kaum muda kini sudah merambah ke berbagai ranah platform media sosial di mana fokus penelitian tersebut akan dikaji dalam artikel ini. Perkembangan zaman memiliki pengaruh yang kuat dalam menyebarkan informasi-informasi untuk umat Katolik di Yogyakarta khususnya jemaat Gereja Paroki Santo Antonius Padua Kotabaru Yogyakarta dan sekitarnya. Semakin berkembangnya media baru yang terwujud dikarenakan adanya internet juga memberikan dampak tidak hanya kepada kaum muda tetapi juga anak-anak maupun dewasa yang juga terjangkau akan media baru ini. Oleh karena itu, terdapat implikasi yang mendalam dalam membawa misi pewartaan atau evangelisasi Gereja di era digital. Tujuan dari penelitian ini untuk mengkaji pentingnya transformasi media baru yang terjadi di Gereja Paroki Santo Antonius Padua Kotabaru Yogyakarta. Metode penelitian yang digunakan yaitu studi kepustakaan dan observasi. Melalui kajian ini disimpulkan bahwa dengan adanya media baru berupa sosial media yang mulai masuk ke Gereja dapat memperluas pandangan Ajaran Sosial Gereja (ASG).Kata Kunci: Gereja; Pelayanan; Kaum Muda; Perkembangan; Evangelisasi
Copyrights © 2024