Bandung Conference Series: Industrial Engineering Science
Vol. 4 No. 2 (2024): Bandung Conference Series: Industrial Engineering Science

Implementasi Sistem Informasi Omnichannel Retail Menggunakan Perangkat Lunak Bigseller

Muhammad Rafi Ramadhan (Unknown)
Djamaludin (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Aug 2024

Abstract

Abstract. This study aims to design and implement an omnichannel information system for Kharisma Leather. Kharisma Leather is a home industry engaged in leather crafts located in Garut. The design of this information system is motivated by sales that are too focused on physical stores and underutilize other sales channels such as marketplaces. This design aims to improve the company's sales efficiency by integrating online and offline sales. Data collection needed to design the information system includes data for making UCD (Use Case Diagram) and BPMN (Business Process Modeling Notation). The data is then used to design a new, more efficient information system. The implementation of the omnichannel information system with Bigseller includes the process of creating a Bigseller account, integrating the marketplace with Bigseller, creating an offline store in Bigseller, integrating product data, the order process from the marketplace and offline stores, updating product stock data, and sales reports. The results of this study indicate that the implementation of an omnichannel information system with Bigseller has successfully increased the sales efficiency of Kharisma Leather. This can be seen from the black box testing that was carried out, where all test scenarios were met. In addition, a cost-benefit analysis also shows that this implementation project is feasible and profitable. Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk merancang dan mengimplementasikan sistem informasi omnichannel untuk perusahaan Kharisma Leather. Kharisma Leather adalah industri rumahan yang bergerak di bidang kerajinan kulit yang berlokasi di Garut. Perancangan sistem informasi ini dilatarbelakangi oleh penjualan yang terlalu berfokus pada toko dan kurang memanfaatkan saluran penjualan lain seperti marketplace. Perancangan ini bertujuan untuk meningkatkan efisiensi penjualan perusahaan dengan mengintegrasikan penjualan online dan offline. Pengumpulan data yang diperlukan untuk merancang sistem informasi meliputi data untuk pembuatan UCD (Use Case Diagram) dan BPMN (Business Process Modeling Notation). Data tersebut kemudian digunakan untuk merancang sistem informasi baru yang lebih efisien. Implementasi sistem informasi omnichannel dengan Bigseller meliputi proses pembuatan akun Bigseller, integrasi marketplace dengan Bigseller, pembuatan toko offline di Bigseller, integrasi data produk, proses pesanan dari marketplace dan toko offline, pembaruan data stok produk, dan laporan penjualan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi sistem informasi omnichannel dengan Bigseller berhasil meningkatkan efisiensi penjualan Kharisma Leather. Hal ini terlihat dari pengujian black box yang dilakukan, di mana semua skenario pengujian terpenuhi. Selain itu, analisis cost-benefit juga menunjukkan bahwa proyek implementasi ini layak dan menguntungkan.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

BCSIES

Publisher

Subject

Control & Systems Engineering Decision Sciences, Operations Research & Management Engineering Industrial & Manufacturing Engineering

Description

Bandung Conference Series: Industrial Engineering Science (BCSIES) menerbitkan artikel penelitian akademik tentang kajian teoritis dan terapan serta berfokus pada Teknik Industri dengan ruang lingkup, NASA-TLX, Alat Kualitas, Analisis SWOT, Analytical Hierarchy Process, Arsitektur Sistem Informasi ...