Journal of Gender and Social Inclusion in Muslim Societies
Vol 4, No 2 (2023)

PANCASILA AND MORAL VALUES IN EARLY CHILDHOOD WITHIN THE FAMILY

Aminuddin, Aminuddin (Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Utara)
Kumalasari, Intan (Sekolah Tinggi Agama Islam Serdang Lubuk Pakam)



Article Info

Publish Date
22 Dec 2023

Abstract

Abstrak Tugas membentuk generasi bangsa yang bermoral dan berkualitas tentunya memerlukan beberapa proses dalam penciptaannya. Salah satunya dengan membekali mereka dengan nilai-nilai luhur yang terkandung dalam Pancasila sebab Pancasila merupakan Dasar Negara dan Pandangan Hidup Bangsa dalam menjalankan kehidupannya. Mereka harus memahami, memaknai dan mengamalkan keseluruhan nilai-nilai yang terdapat dalam Pancasila karena nilai-nilai itu dapat menjadi fondasi dan benteng bagi mereka dari berbagai pengaruh yang dapat merusak moral mereka. Keluarga sebagai satu dari Tripusat pendidikan dan awal mula pendidikan memiliki tanggungjawab penuh dalam menanamkan nilai pancasila dan moral kepada anak sejak usia dini agar mereka memiliki karakter sesuai dengan jati diri bangsa Indonesia. Abstract Creating a moral and high-quality generation requires several processes. One of them is equipping them with noble values from Pancasila, the basis of the State and the Nation's Way of Life. Understanding, interpreting, and practicing all values contained in Pancasila can provide a solid foundation against influences that can damage their morals. The family, as basic and an educational tricentre, has full responsibility for instilling Pancasila and moral values in children from an early age to help them develop a character that reflects the identity of the Indonesian nation

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

psga

Publisher

Subject

Religion Humanities Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences Other

Description

Focus and Scope of JGSIMS: Study of Gender and Children in the Indonesian Context both from an Islamic perspective and gender study in general. Sub Themes Related to Gender and Children with the characteristics of crosscutting issues in various aspects such as Education, Law, Politics, Psychology, ...