Bandung Conference Series: Public Relations
Vol. 4 No. 2 (2024): Bandung Conference Series: Public Relations

Pengaruh Media Sosial Instagram @PinterPolitik terhadap Partisipasi Politik Mahasiswa

Annisa Gunawan (Unknown)
Yadi Supriadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Aug 2024

Abstract

Abstract. This research aims to investigate the influence of Instagram social media, especially the @Pinterpolitik account, on student political participation using quantitative methods. Social media, as a digital communication platform, has become an integral part of everyday life, including in political contexts. This research focuses on the influence of the @Pinterpolitik Instagram account as a source of political information for students and the extent to which this account influences their level of political participation using 5 dimensions, namely content, information, interaction, sharing and connection. This research is classified with a quantitative approach with a positivism paradigm. Data collection uses questionnaires and supporting data from literature studies. These results show that there is a significance value of 0.395 <0.05 and an R Square of 39.5% so that the influence of these two variables is included in the low category. Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi pengaruh media sosial Instagram, khususnya akun @Pinterpolitik, terhadap partisipasi politik mahasiswa dengan menggunakan metode kuantitatif. Media sosial, sebagai platform komunikasi digital, telah menjadi bagian integral dari kehidupan sehari-hari, termasuk dalam konteks politik. Penelitian ini memfokuskan pada pengaruh akun Instagram @Pinterpolitik sebagai sumber informasi politik bagi mahasiswa dan sejauh mana akun tersebut mempengaruhi tingkat partisipasi politik mereka dengan menggunakan 5 dimensi yaitu konten, informasi, interaksi, berbagi, dan koneksi. Penelitian ini diklasifikasikan dengan pendekan koantitatif dengan paradigma positivism. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan data pendukung dari studi kepustakaan. Hasil ini menunjukan bahwa terdapat nilai sigifikansi 0,395 < 0,05 dan perolehan R Square 39,5% sehingga pengaruh kedua variabel tersebut termasuk dalam kategori rendah.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

BCSPR

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Bandung Conference Series: Public Relations (BCSPR) menerbitkan artikel penelitian akademik tentang kajian teoritis dan terapan serta berfokus pada Public Relations dengan ruang lingkup Strategi Promosi, Brand, Citra, Corporate Social Responbility, Digital Public Relations, Diplomasi Publik, ...