The aim of this research was to determine the application of the number key game to improve students' mathematical learning outcomes regarding rounding whole numbers in grade IV elementary schools in Landak Regency. This research applied classroom action research (PTK) with two cycles, which included planning, implementation, observation and reflection in each cycle. The participants involved were 29 students, teachers (as collaborators), and researchers as implementers. Data collection techniques were pretest, posttest, observation and documentation. Data were analyzed using descriptive and qualitative statistics. Based on the results of data analysis, it showed that the average learning result regarding rounding whole numbers has increased to 71.72, compared to previously (pre-cycle) 60.44. Meanwhile in cycle 2, the average value was 77.00. Thus, the number key game was effective in improving student learning outcomes (i) in the material rounding whole numbers in class IV. ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan permainan kunci angka untuk meningkatkan hasil belajar matematis siswa tentang pembulatan bilangan cacah di sekolah dasar kelas IV Kabupaten Landak. Penelitian ini adalah menerapkan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan dua siklus, yang meliputi yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi disetiap siklus. Partisipan yang terlibat adalah 29 siswa, guru (sebagai kolaborator), dan peneliti sebagai pelaksana. Teknik pengumpulan data yaitu pretest, postest, observasi serta dokumentasi. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan kualitatif. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa rata-rata hasil belajar tentang materi pembulatan bilangan cacah meningkat manjadi 71,72, sebelumnya (prasiklus) 60,44. Sedangkan pada siklus 2, nilai rata-rata menjadi 77,00. Dengan demikian, permainan kunci angka efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa(i) pada materi pembulatan bilangan cacah pada kelas IV. KATA KUNCI: permainan kunci angka, pembelajaran matematika, hasil belajar.
Copyrights © 2023