Abstract: This research aims to determine the application of flippro media in the problem based learning model and improve student learning outcomes in class 1 Pancasila education lessons at SD Negeri 2 Podorejo. The object of this research is class 1, totaling 20 students. The method used in this research is a qualitative method to describe the application of flippro media and problem based learning models and improving student learning outcomes. The research results based on the average score of students' post-test and pre-test results stated that students' learning outcomes after being given treatment increased by 7.5 from pre-test to post-test scores. Learning that applies flippro media and problem based learning models can improve student learning outcomes so that in the future it is hoped that teachers can apply various learning models and learning media as a first step to providing a good learning environment following developments in the 21st century.Keywords:Learning Media, Problem Based Learning ModelAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan media flippro pada model pembelajaran problem based learning dan peningkatan hasil belajar peserta didik dalam pelajaran pendidikan Pancasila kelas 1 di SD Negeri 2 Podorejo. Objek penelitian ini adalah peserta didik kelas 1 yang berjumlah 20 peserta didik. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kualitatif untuk menggambarkan penerapan media flippro dan model pembelajaran problem based learning dan peningkatan hasil belajar peserta didik. Hasil penelitian berdasarkan pada rata-rata skor hasil post test dan pre test peserta didik menyatakan bahwa hasil belajar peserta didik setelah diberikan perlakuan meningkat sebesar 7,5 dari nilai pre test ke post test. Pembelajaran yang menerapkan media flippro dan model problem based learning dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik sehingga harapan kedepannya guru dapat menerapkan model pembelajaran dan media pembelajaran yang bervariasi sebagai langkah awal untuk memberikan lingkungan belajar yang baik mengikuti perkembangan abad 21. Kata kunci: Media Pembelajaran, Problem Based Learning.
Copyrights © 2024