JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 8, No 1 (2024): Februari

UPAYA PENINGKATAN TATA BAHASA INGGRIS DASAR MENGGUNAKAN APLIKASI ENGLISH LEARNING GRAMMAR BERBASIS ANDROID

Titing Magfirah (Teknik Sipil, Politeknik Negeri Fakfak)
Riyadh Arridha (Manajemen Informatika, Politeknik Negeri Fakfak)



Article Info

Publish Date
04 Feb 2024

Abstract

Abstrak: Membimbing siswa/i untuk menguasai tata bahasa Inggris sesuai dengan yang mereka butuhkan merupakan tantangan untuk para guru. Mempelajari grammar/tata bahasa bahasa Inggris cenderung dianggap sulit serta membosankan bagi kebanyakan siswa. Oleh karena itu, tujuan dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah untuk meningkatkan kemampuan tata bahasa Inggris dasar siswa/i MTs Negeri Fakfak menggunakan aplikasi learning English grammar berbasis Android. Metode pelaksanaan kegiatan dilakukan dengan pre test, penyampaian materi (pengenalan aplikasi English learning grammar), tanya jawab/kuis, praktik penggunaan aplikasi, dan post test. Kemudian, evaluasi pelaksanaan kegiatan dilakukan dengan pembagian angket untuk mengetahui persepsi peserta dalam mengikuti kegiatan. Berdasarkan hasil pre test dan post test menunjukkan adanya peningkatan kemampuan tata bahasa Inggris dasar siswa dari skor rata-rata pada pre test (36.56) ke (70.62) pada post test. Ini berarti ada peningkatan skor rata-rata sebanyak 33.77. Hal ini juga sejalan dengan hasil angket mengenai persepsi siswa setelah pelaksanaan kegiatan. Rata-rata siswa (89%) menyatakan bahwa penggunaan aplikasi membuat mereka berminat dan tertarik untuk belajar tata bahasa Inggris dasar. Secara keseluruhan, para siswa merasa cukup puas and antusias mengikuti kegiatan pengabdian ini (91%). Disamping itu, hasil kegiatan ini juga dapat membentuk pemahaman siswa dalam belajar tata Bahasa Inggris dan menyediakan pengetahuan baru tentang pembelajaran grammar menggunakan aplikasi.Abstract: Guiding students to master English grammar according to their needs is a challenge for teachers. Studying English grammar tends to be considered difficult and boring for most students. Therefore, the aim of this community service activity is to improve the basic English grammar skills of MTSN Fakfak using an Android-based English grammar learning application. The implementation of this progam started with a pre-test, delivery of material (introduction to the English learning grammar application), quiz, practice using the application, and post-test. Then, evaluation of the implementation of the activity was carried out by distributing questionnaires to determine participants' perceptions of participating in the activity. Based on the results of the pre-test and post-test, it shows that there is an increase in students' basic English grammar skills from the average score on the pre-test (36.56) to (70.62) on the post-test. This means there is an increase in the average score of 33.77. This is also in line with the results of a questionnaire regarding student perceptions after following the activity. On average, students (89%) stated that using the application made them interested in learning basic English grammar. Overall, the students felt quite satisfied and enthusiastic about participating in this service activity (91%). Apart from that, the results of this activity can also shape students' understanding in learning English grammar and provide new knowledge about learning grammar using applications.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...