ABSTRACT This research is motivated by a phenomenon of low quality service programs in the health sector. Service is all the efforts made by employees to fulfill the desires of their customers with the services to be provided. The method used is library research method. The data collection method used is the documentation method. The data analysis technique used is content analysis. In order to maintain the accuracy of the assessment and prevent misinformation in data analysis, a review was carried out between the literature and re-reading the literature and paying attention to the reviewer's comments. The results of this study indicate that the better the role of performance management development for health workers, including health administration staff, the quality of health services at the Puskesmas can significantly improve. Quality is a measurement made by consumers for products or services that are seen from all dimensions or characteristics to meet the demands of consumer needs, safety and comfort. Quality health services are health services that can satisfy every user of health services according to the level of satisfaction of the average population. Implementation must also be in accordance with established standards and professional code of ethics. ABSTRAK Penelitian ini dilatar belakangi oleh sebuah fenomena rendahnya kualitas program pelayanan dibagian kesehatan. Pelayanan adalah semua upaya yang dilakukan karyawan untuk memenuhi keinginan pelanggannya dengan jasa yang akan diberikan. Metode yang digunakan adalah metode penelitian kepustakaan. Metode pengumpulan data yang digunakan yakni metode dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis isi. Untuk menjaga ketepatan pengkajian dan mencegah kesalahan informasi dalam analisis data maka dilakukan pengecekan antar pustaka dan membaca ulang pustaka serta memperhatikan komentar reviewer. Hasil studi ini adalah menunjukkan bahwa semakin baiknya peran pengembangan manajemen kinerja tenaga kesehatan termasuk tenaga adminisrasi kesehatan maka secara signifikan dapat meningkatkan mutu pelayanan kesehatan di puskesmas. Mutu adalah ukuran yang dibuat oleh konsumen terhadap produk atau jasa yang dilihat dari segala dimensi atau karakteristik untuk memenuhi tuntutan kebutuhan, keamanan, dan kenyamanan konsumen. Pelayanan kesehatan yang bermutu adalah pelayanan kesehatan yang dapat memuaskan setiap pemakai jasa pelayanan kesehatan sesuai tingkat kepuasan rata-rata penduduk. Penyelenggaraannya juga harus sesuai dengan standar dan kode etik profesi yang telah ditetapkan
Copyrights © 2022