ABSTRACT Sexually transmitted infections (STIs) are clinical infections caused by pathogens and transmitted from one person to another through unprotected sexual contact. Based on an initial survey conducted on 10 adolescents. There are (40%) who have a poor category. This is still far adrift of the Clean and Healthy Living Behavior (PHBS) data indicators according to (Bekasi District Health Office, 2021) in 2018 with (65.21%). To determine the effect of knowledge level on the risk behavior of sexually transmitted infections in adolescents at SMPI Al-Munir Bekasi in 2024. This study is an Experimental One Group Education by comparing Pre-Test and Post-Test using a questionnaire. The sampling method used total sampling. The sample of this study was class VIII students (early adolescent phase) as many as 72 adolescents. There is a significant effect of knowledge level on the risk behavior of sexually transmitted infections in adolescents at SMPI AL-Munir Bekasi with (p-value 0.05). After educating the level of knowledge (Pre-Test), and (Post-Test) there was an increase in the average score (mean). While in risk behavior there is a decrease in the average score (mean). Thus the higher the level of knowledge, the lower the STI risk behavior. It is expected that adolescents will be more active in adding information and participating in reproductive health education to increase knowledge. Keywords: Adolescents, STIs, Level of Knowledge, Behavior ABSTRAK Infeksi menular seksual (IMS) merupakan infeksi klinis yang disebabkan oleh patogen dan ditularkan dari satu orang ke orang lain melalui kontak seksual tanpa kondom. Berdasarkan survei awal yang dilakukan pada 10 remaja. Terdapat (40%) yang memiliki kategori kurang baik. Hal ini masih terpaut jauh dari indikator data Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) menurut (Dinas Kesehatan Kabupaten Bekasi, 2021) tahun 2018 dengan (65,21%). Untuk mengetahui pengaruh tingkat pengetahuan terhadap perilaku risiko infeksi menular seksual pada remaja di SMPI Al-Munir Bekasi Tahun 2024. Penelitian ini bersifat Eksperimental One Group Edukasi dengan membandingkan Pre-Test dan Post-Test menggunakan kuesioner. Metode pengambilan sampel menggunakan total sampling. Sampel dari penelitian ini adalah siswa/siswi kelas VIII (fase remaja awal) sebanyak 72 remaja. Ada pengaruh yang signifikan tingkat pengetahuan terhadap perilaku risiko infeksi menular seksual pada remaja di SMPI AL-Munir Bekasi dengan (p-value 0,05). Setelah dilakukan edukasi tingkat pengetahuan (Pre-Test), dan (Post-Test) terjadi peningkatan skor rata–rata (mean). Sedangkan pada perilaku risiko terjadi penurunan skor rata–rata (mean). Dengan demikian semakin tinggi tingkat pengetahuan maka semakin rendah perilaku berisiko IMS. Diharapkan remaja lebih aktif dalam menambah informasi dan mengikuti edukasi kesehatan reproduksi untuk meningkatkan pengetahuan. Kata Kunci: Remaja, IMS, Tingkat Pengetahuan, Perilaku
Copyrights © 2025