JSI: Jurnal Sistem Informasi (E-Journal)
Vol 8, No 2 (2016)

PERANCANGAN DAN IMPLEMENTASI SISTEM RESERVASI ONLINE UNTUK LAYANAN KEBUN RAYA PURWODADI-LIPI

Diah Harnoni Apriyanti (Unknown)
Andarta Fardhanul Khoir (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Oct 2016

Abstract

AbstrakPemerintah di bawah komando KemenPANRB, saat ini sedang gencar mendorong instansi-instansi pemerintah di bawahnya untuk meningkatkan pelayanan kepada publik. Untuk memenuhi tuntutan tersebut, salah satu inovasi pelayanan publik yang dilakukan oleh Kebun Raya Purwodadi adalah menyediakan sistem pemesanan/reservasi layanan secara online. Sistem ini dapat dikategorikan juga sebagai salah satu e-government di bidang perkebunrayaan. Tujuan penelitian ini adalah membangun sistem reservasi online yang mudah digunakan oleh pengunjung Kebun Raya Purwodadi. maupun pihak internal Kebun Raya Purwodadi dalam melakukan kontrol dan rekapitulasi terhadap layanan-layanan yang telah dipesan. Sistem reservasi online ini dikembangkan menggunakan metodologi SDLC (System Development Life Cycle) dengan pendekatan model spiral. Bahasa pemrograman yang digunakan adalah PHP dan MySQL, sedangkan tahap pengujian sistem menggunakan pengujian blackbox. Hasil yang diperoleh adalah Sistem Reservasi Online Kebun Raya Purwodadi yang telah berhasil dibangun dan telah digunakan oleh masyarakat.Kata kunci: Reservasi online, inovasi pelayanan publik, e-government, PHP, MySQL, SDLCAbstractThe government under the command of KemenPANRB, push the government agencies under it to improve services to the public. To meet these demands, one of the public service innovation that was made by Purwodadi Botanic Garden is providing an online reservation system. This system can be categorized as one of the e-government in the field of botanic garden. The purpose of this research are to build the online reservation system that easy to use by visitors and the internal staff of Purwodadi Botanic Garden to control and recapitulate the services that have been booked. This online reservation system was developed using SDLC (System Development Life Cycle) methodology with spiral model approach. The programming language that was used was PHP and MySQL, while the system testing phase was using blackbox testing. Online Reservation System at Purwodadi Botanic Garden has been succesfully built and used by the public.Keyword: online reservation, public service innovation, e-government, PHP, MySQL, SDLC

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jsi

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Library & Information Science Other

Description

Journal Of Information Systems or abbriviated as JIS is a jorunal that published by Major Of Information Systems Faculty of Computer Science Sriwijaya University. JSI start published in April 2009, which is VOL 1 NO 1 2009. JSI published a journal twice in year , that is on April and October. The ...