Widya Balina :Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ekonomi
Vol. 9 No. 2 (2024): Jurnal Widya Balina

Menavigasi Lautan Digital Dalam Mengintegrasikan Budaya Bali Dan Madrasah

Ismail, Syarof Nursyah (Unknown)
Arifin, Haris Nursyah (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Dec 2024

Abstract

Abstract. This study specifically examines efforts to integrate Balinese culture and madrasah through digitalization, as well as the challenges and opportunities faced in this integration. There are issues in integrating Balinese culture and madrasahs, such as the influence of global culture that may reduce the interest of the younger generation in local traditions, as well as the digital divide that hinders the spread of information. Additionally, inaccurate information and reduced face-to-face interactions obstruct a deeper understanding of both cultures. The method used in this study is a descriptive qualitative approach with a case study design. The results of this study show that this interactive learning not only deepens students' understanding of intercultural tolerance but also connects local values with religious principles, such as helping one another in Islam. Despite facing challenges like limited digital skills and the technology access gap, digitalization also opens up opportunities for closer intercultural collaboration and wider, more effective information dissemination. Abstrak. Penelitian ini secara khusus menelaah upaya dalam mengintegrasikan budaya Bali dan madrasah melalui digitalisasi serta tantangan dan peluang yang dihadapi dalam mengintegrasikannya. Terdapat problematika dalam mengintegrasikan budaya Bali dan madrasah seperti pengaruh budaya global yang dapat mengurangi minat generasi muda terhadap tradisi lokal, serta kesenjangan akses teknologi yang menghambat penyebaran informasi. Selain itu, informasi yang tidak akurat dan berkurangnya interaksi tatap muka menghalangi pemahaman yang lebih dalam tentang kedua budaya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini deskriptif kualitatif dengan desain studi kasus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran interaktif ini tidak hanya memperdalam pemahaman siswa tentang toleransi antarbudaya, tetapi juga menghubungkan nilai-nilai lokal dengan prinsip-prinsip agama, seperti tolong-menolong dalam Islam. Meskipun menghadapi tantangan seperti keterampilan digital yang terbatas dan kesenjangan akses teknologi, digitalisasi juga membuka peluang untuk kolaborasi antarbudaya yang lebih erat serta penyebaran informasi yang lebih luas dan efektif.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

wb

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

The contents of the journal cover the scientific fields of Education and Economics including: Economic Education (Accounting, Office Administration and Marketing) Monetary Economy Public Economy Industrial Economy International Economy Human Resource Economics Natural Resource Economics ...