Islam Universalia : International Journal of Islamic Studies and Social Sciences
Vol 6 No 2 (2024): Islam Universalia

Efektivitas Metode Bercerita dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini: Studi Kasus di Tk Negeri 2 Pante Ceureumen

Nurhabibah (Unknown)
Faridah, Iin (Unknown)
Habibatul Islamiyah, Ummi (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Sep 2024

Abstract

Language development is a fundamental aspect of early childhood education. Language education for preschool children not only facilitates the acquisition of knowledge but also aims to motivate, guide, and enhance their communication skills. One effective approach to achieving these objectives is the storytelling method. This study seeks to evaluate the effectiveness of the storytelling method in improving language development among early childhood learners at TK Negeri 2 Pante Ceureumen. The research employed a Classroom Action Research (CAR) design, involving two teachers and ten children as participants. Data were collected through observations and structured interviews, and subsequently analyzed using descriptive qualitative methods. The study was conducted in two cycles, each comprising the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The results demonstrate a significant improvement in children’s language skills following the application of the storytelling method. In the first cycle, most children were categorized as being in the "Beginning to Develop" (BD) stage. By the second cycle, their language skills had consistently advanced to the categories of "Developing as Expected" (DE) and "Developing Very Well" (DVW). These findings suggest that the storytelling method fosters a learning environment conducive to optimal language stimulation. In conclusion, the storytelling method is an effective approach for enhancing language development in early childhood learners at TK Negeri 2 Pante Ceureumen. Kemampuan berbahasa merupakan salah satu aspek penting dalam perkembangan anak usia dini. Pendidikan bahasa bagi anak prasekolah tidak hanya berfungsi sebagai proses pengelolaan pengetahuan, tetapi juga bertujuan untuk memotivasi, membimbing, dan mengembangkan keterampilan komunikasi anak. Salah satu pendekatan yang efektif untuk mencapai tujuan tersebut adalah penggunaan metode bercerita. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi penerapan metode bercerita dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak usia dini di TK Negeri 2 Pante Ceureumen. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK) dengan melibatkan 2 guru dan 10 anak sebagai subjek penelitian. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan wawancara terstruktur, yang kemudian dianalisis secara deskriptif kualitatif. Penelitian dilakukan dalam dua siklus, dengan masing-masing siklus terdiri atas tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan signifikan pada kemampuan berbahasa anak usia dini setelah penerapan metode bercerita. Pada Siklus I, sebagian besar anak berada pada kategori perkembangan "Mulai Berkembang" (MB). Pada Siklus II, perkembangan bahasa anak meningkat secara konsisten ke kategori "Berkembang Sesuai Harapan" (BSH) dan "Berkembang Sangat Baik" (BSB). Temuan ini mengindikasikan bahwa metode bercerita mampu menciptakan lingkungan pembelajaran yang mendukung stimulasi bahasa secara optimal. Kesimpulannya, metode bercerita terbukti sebagai pendekatan yang efektif dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak usia dini di TK Negeri 2 Pante Ceureumen.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

Islam-Universalia

Publisher

Subject

Religion Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

Islam Universalia is an international journal published by the Cyber Dakwah. It specializes in Islamic studies and social sciences in various scientific fields and is intended to communicate original research and current issues on the subject. This journal warmly welcomes contributions from scholars ...