Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 10 No. 01 (2025): Volume 10 No. 01 Maret 2025 In Process

TRANSFORMASI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH MELALUI COACHING: MEMBANGUN KOMUNITAS BELAJAR YANG EFEKTIF

Eneng Mardiana (Unknown)
Neneng Rostika (Unknown)
Adestipa (Unknown)
Asep Herry Hernawan (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Mar 2025

Abstract

This article discusses the transformation of principal leadership through acoaching approach, with the aim of building an effective learning community.The methodology used is a literature study, which aims to explore the role ofcoaching in improving principal leadership. The main focus of this researchis to analyze relevant coaching theories and practices and their impact on thedevelopment of learning communities in the school environment. Through acomprehensive literature review, the article identifies key elements ofcoaching that can enhance leadership effectiveness. These includeimproving interpersonal skills, developing a shared vision and creating acollaborative learning environment. The results of this study show that theapplication of coaching not only strengthens the principal's ability to lead, butalso contributes to the formation of a more dynamic learning community thatis responsive to the needs of students and teachers. Keywords: Principal Leadership, Coaching, Learning Community Artikel ini membahas tentang transformasi kepemimpinan kepala sekolah melaluipendekatan pembinaan, dengan tujuan membangun komunitas belajar yang efektif.Metodologi yang digunakan adalah studi literatur, yang bertujuan untuk menggaliperan pembinaan dalam meningkatkan kepemimpinan kepala sekolah. Fokusutama penelitian ini adalah menganalisis teori dan praktik pembinaan yang relevanserta dampaknya terhadap pengembangan komunitas belajar di lingkungansekolah. Melalui tinjauan literatur yang komprehensif, artikel ini mengidentifikasielemen-elemen kunci dari pembinaan yang dapat meningkatkan efektivitaskepemimpinan. Ini termasuk meningkatkan keterampilan interpersonal,mengembangkan visi bersama dan menciptakan lingkungan belajar kolaboratif.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan pembinaan tidak hanyamemperkuat kemampuan kepala sekolah dalam memimpin, namun jugaberkontribusi terhadap terbentuknya komunitas belajar yang lebih dinamis dantanggap terhadap kebutuhan siswa dan guru. Kata Kunci: Kepemimpinan Kepala Sekolah, Coaching, Komunitas Belajar

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...