Journal Social Engagement: Jurnal Pengabdian Masyarakat
Vol. 1 No. 3 (2025): Mei 2025

Pengenalan Pajak Penghasilan Pasal 21 (PPh 21) sebagai Strategi Peningkatan Kesadaran Pajak di Kalangan Pelajar

Karmilah, Karmilah (Unknown)
Sitti Fatimah (Unknown)
Suci Dewi Maharani (Unknown)
Muh Fadlyazim (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Jun 2025

Abstract

Taxes are a vital source of state revenue that play a crucial role in supporting fiscal independence and national development. As the contribution of natural resources declines, the government seeks to optimize tax revenue by enhancing public awareness, including among younger generations. This community service activity aimed to instill early tax awareness by introducing Income Tax Article 21 (PPh 21) to senior high school students at Madrasah As’Adiyah in Makassar. The methods used included interactive tax education, simple tax calculation simulations, and assessments to measure students' understanding. The results indicated a high level of enthusiasm, significant improvement in both conceptual and practical understanding of PPh 21, and an increased awareness of the role of taxes in national life. Educating students about PPh 21 proved to be an effective long-term strategy for developing a tax-conscious generation. Therefore, integrating tax education into the formal school curriculum and fostering sustained collaboration with tax authorities are essential to strengthening these outcomes. Keywords: Tax Literacy; Tax Education; Community Service Abstrak Pajak merupakan sumber utama pendapatan negara yang berperan vital dalam mendukung kemandirian fiskal dan pembangunan nasional. Seiring menurunnya kontribusi sektor sumber daya alam, pemerintah mendorong optimalisasi penerimaan pajak melalui peningkatan kesadaran masyarakat, termasuk generasi muda. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk menanamkan kesadaran pajak sejak dini melalui edukasi Pajak Penghasilan Pasal 21 (PPh 21) kepada siswa Sekolah Menengah Atas (SMA) di Madrasah As’Adiyah, Makassar. Metode yang digunakan meliputi penyuluhan interaktif, simulasi perhitungan pajak, dan evaluasi pemahaman siswa. Hasil kegiatan menunjukkan antusiasme yang tinggi, peningkatan pemahaman konseptual dan praktis mengenai PPh 21, serta tumbuhnya kesadaran siswa terhadap peran pajak dalam kehidupan berbangsa. Edukasi PPh 21 terbukti efektif sebagai strategi jangka panjang dalam membentuk generasi sadar pajak. Oleh karena itu, diperlukan integrasi materi pajak dalam kurikulum sekolah serta kolaborasi berkelanjutan dengan otoritas perpajakan untuk memperkuat hasil yang dicapai. Kata kunci: Literasi Pajak; Edukasi Pajak; Pengabdian Masyarakat

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

sosial

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Languange, Linguistic, Communication & Media Library & Information Science Social Sciences

Description

Journal Social Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat adalah Jurnal Elektronik yang memuat hasil-hasil penelitian, Studi Pustaka, dan Pengabdian Kepada Masyarakat yang terkait dengan bidang Ilmu Komunikasi, lmu Administrasi Publik, Ilmu Administrasi Bisnis, Ilmu Administrasi Fiskal, Ilmu ...