Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar
Vol. 10 No. 02 (2025): Volume 10 No. 02 Juni 2025 In Order

STUDI LITERATUR; PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD (Student Teams Achievement Division) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Elvira Agustina Dewanti (Unknown)
Etika Khaerunnisa (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Jun 2025

Abstract

Using a literature study methodology, this study seeks to examine how students' learning results in mathematics are impacted by the Student Teams Achievement Division (STAD) cooperative learning paradigm. The STAD model places a strong emphasis on collaboration in small, diverse groups where students study together, take individual tests, and earn rewards for their collective performance. Applying the STAD model can greatly enhance mathematics learning outcomes, according to the findings of a review of several earlier studies. Pupils gain greater motivation, become more engaged, and comprehend things more deeply. Additionally, STAD promotes constructive social contact among group members as well as a sense of personal accountability. These results suggest that the STAD approach may be a useful and engaging substitute for traditional classroom instruction in mathematics. The teacher's learning technique in the classroom should therefore take this model into account. Keywords: Student Teams Achievement Division, cooperative learning, Learning Outcomes, Mathematics, literature study ABSTRAK Dengan menggunakan metodologi studi literatur, penelitian ini berupaya untuk meneliti bagaimana hasil belajar siswa dalam matematika dipengaruhi oleh paradigma pembelajaran kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD). Model STAD menempatkan penekanan kuat pada kolaborasi dalam kelompok-kelompok kecil yang beragam di mana siswa belajar bersama, mengikuti tes individu, dan memperoleh penghargaan atas kinerja kolektif mereka. Menerapkan model STAD dapat meningkatkan hasil belajar matematika secara signifikan, menurut temuan tinjauan beberapa penelitian sebelumnya. Siswa memperoleh motivasi yang lebih besar, menjadi lebih terlibat, dan memahami berbagai hal secara lebih mendalam. Selain itu, STAD mendorong kontak sosial yang konstruktif di antara anggota kelompok serta rasa tanggung jawab pribadi. Hasil ini menunjukkan bahwa pendekatan STAD dapat menjadi pengganti yang berguna dan menarik untuk pengajaran matematika tradisional di kelas. Oleh karena itu, teknik pembelajaran guru di kelas harus mempertimbangkan model ini. Kata kunci: Student Teams Achievement Division, pembelajaran kooperatif, hasil belajar, matematika, studi literatur

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

pendas

Publisher

Subject

Other

Description

Pendas : Jurnah Ilmiah Pendidikan Dasar is a journal published twice a year, namely in June and December that aims to be a forum for scientific publications to pour ideas and studies complemented with the results of research related to primary school education. To achieve this, basic education ...