ABSTRACT The quality of health services will influence the level of patient satisfaction. This will also have an influence or impact on health facilities such as community health centers. Based on data from WHO in 2020, it is estimated that between 5.7 and 8.4 million people die every year in low and middle income countries due to low quality health services. The aim of this research is to determine the relationship between the quality of health services and the level of satisfaction of outpatients in the Di Kota Banjarmasin Community Health Center working area in 2024. This research is quantitative with a cross sectional research design. The population of this study was the number of outpatients seeking treatment in January 2024, 2,172 people. The sample was 96 respondents using the Accidental Sampling sampling technique. The instrument used was a questionnaire sheet on the quality of health services and the level of satisfaction which was tested using Spearman rank. The p value was 0.001 < α value 0.05 and it could be concluded that he Quality of Health Services has an effect on the Level of Satisfaction of Outpatients in the Work Area of the Banjarmasin City Health Center. in 2024. , it is hoped that it can provide input or information for the Community Health Center to improve the quality of health services and increase patient satisfaction. Keywords: Quality of Heakth Services, Helth Center, Satisfacion Level ABSTRAK Kualitas pelayanan kesehatan akan mempengaruhi tingkat kepuasan pasien. Hal itu juga akan memberikan pengaruh atau dampak bagi fasilitas kesehatan seperti puskesmas. Berdasarkan data dari WHO pada tahun 2020, diperkirakan antara 5,7 hingga 8,4 juta jiwa meninggal setiap tahunnya di negara-negara berpenghasilan rendah dan menengah karena rendahnya kualitas pelayanan kesehatan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Wilayah Kerja Puskesmas Di Kota Banjarmasin tahun 2024. Penelitian berjenis kuantitatif dengan rancangan penelitian cross sectional. Populasi penelitian ini adalah jumlah pasien rawat jalan yang berobat pada bulan Januari 2024 sebanyak 2.172 orang. Sampel sebanyak 96 respondendengan teknik pengambilan sampel Accidental Sampling. Instrumen yang digunakan berupa lembar kuesioner kualitas pelayanan kesehatan dan tingkat kepuasan yang diuji dengan Spearman rank didapatkan nilai p value 0,001 < nilai α 0,05 dan dapat disimpulkan Kualitas Pelayanan Kesehatan berpengaruh terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Wilayah Kerja Puskesmas Kota Banjarmasin tahun 2024, diharapkan dapat menjadi bahan masukan atau informasi bagi pihak Puskesmas untuk meningkatkan kualitas pelayanan kesehatan dan meningkatkan kepuasan pasien. Kata Kunci: Kualitas Pelayanan Kesehatan, Puskesmas, Tingkat Kepuasan
Copyrights © 2025