Jurnal Akuntansi Multiparadigma
Vol 3, No 2 (2012): Jurnal Akuntansi Multiparadigma

METHODOLOGICAL PERSPECTIVE IN CONSTRUCTING SPIRITUALITY AND DIGNITY-BASED ACCOUNTING

Choirul Anwar (Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2012

Abstract

Abstract: Methodological Perspective In Constructing Spirituality And Dignity-Based Accounting. One of the boarding schools in Indonesia is Pondok Pesantren Tebuireng. It is interesting to study how Pondok Pesantren maintains its existence in highly competitive era. This study discusses the role of social culture and passion for applying accounting to maintain organizational survival that can be considered as an intellectual capital. The paradigm used in this study is qualitative paradigm. The exploration and collection of data will be carried out by using Hasan Hanafi ’s hermeneutic interpretation of phenomenology that is known as triadic elements.  Abstrak: Perspektif Metodologis dalam Mengkonstruksi Akuntansi berbasis Spiritual dan Harga Diri. Salah satu pondok pesantren di Indonesia adalah Pondok Pesantren Tebuireng. Sangat menarik untuk mempelajari bagaimana Pondok Pesantren ini mampu mempertahankan keberadaannya di era yang sangat kompetitif. Penelitian ini membahas peran sosial budaya dan semangat untuk menerapkan akuntansi dalam kelangsungan hidup organisasi yang dapat dianggap sebagai modal intelektual. Paradigma yang digunakan dalam penelitian ini adalah paradigma kualitatif. Cara bagaimana mengeksplorasi dan mengumpulkan data adalah dengan menggunakan interpretasi hermeneutik fenomenologi Hasan Hanafi yang disebut sebagai Triadic Elements.

Copyrights © 2012






Journal Info

Abbrev

jamal

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Jurnal Akuntansi Multiparadigma or Journal of Multiparadigm Accounting (JAMAL) has been published since April 2010 by Universitas Brawijaya, and since 2014 has been collaborating with Masyarakat Akuntansi Multiparadigma Indonesia. JAMAL publishes scientific articles and highly appreciates creative ...