SMA Negeri Padang Lawas Utara needs a more modern attendance system to improve accuracy and efficiency in recording teacher attendance. This research aims to develop a web-based teacher attendance information system using the Face Recognition and GPS Lock methods to ensure valid and accurate attendance. The method used in system development is Rapid Application Development (RAD), which consists of Analysis & Quick Design, Prototype Cycles, Testing, and Deployment stages. The developed system allows teachers to attend only if they are in a predetermined school area through GPS location validation and facial verification. The system is tested to measure the main functionality, namely the accuracy of face identification and the validation of the location of attendance. The test results showed that the system was able to recognize the teacher's face with an accuracy rate of up to 95% in various conditions, and successfully rejected absences that were carried out outside the designated school area. In addition, the system shows a quick response time in attendance recording, which is less than 3 seconds. With this capability, the system contributes to improving the accuracy of attendance recording and reducing the potential for attendance fraud. Schools can monitor teacher attendance in real-time, thus supporting efficiency and effectiveness in attendance management management.Keyword: Face Recognition; GPS Lock; Attendance; Teacher; Web AbstrakSMA Negeri Padang Lawas Utara membutuhkan sistem absensi yang lebih modern untuk meningkatkan akurasi dan efisiensi dalam pencatatan kehadiran guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan sistem informasi absensi guru berbasis web menggunakan metode Face Recognition dan GPS Lock untuk memastikan kehadiran yang valid dan akurat. Metode yang digunakan dalam pengembangan sistem adalah Rapid Application Development (RAD), yang terdiri dari tahapan Analysis & Quick Design, Prototype Cycles, Testing, dan Deployment. Sistem yang dikembangkan memungkinkan guru untuk hadir hanya jika mereka berada di area sekolah yang telah ditentukan melalui validasi lokasi GPS dan verifikasi wajah. Pengujian sistem dilakukan untuk mengukur fungsionalitas utama, yaitu akurasi identifikasi wajah dan validasi lokasi absensi. Hasil pengujian menunjukkan bahwa sistem mampu mengenali wajah guru dengan tingkat akurasi hingga 95% dalam berbagai kondisi, serta berhasil menolak absensi yang dilakukan di luar area sekolah yang telah ditentukan. Selain itu, sistem menunjukkan respons waktu cepat dalam pencatatan kehadiran, yaitu kurang dari 3 detik. Dengan kemampuan ini, sistem berkontribusi dalam meningkatkan keakuratan pencatatan kehadiran dan mengurangi potensi kecurangan absensi. Sekolah dapat memantau kehadiran guru secara real-time, sehingga mendukung efisiensi dan efektivitas dalam pengelolaan manajemen kehadiran.Kata kunci: Face Recognition; GPS Lock; Absensi; Guru; Web
Copyrights © 2025