ABSTRACT The Influence of Service Quality and Employee Performance on Hemodialysis Patient Satisfaction in RS. Sentra Medika Cikarang. The aim of this research is to analyze how much influence service quality and employee performance have on hemodialysis patient satisfaction, both partially and simultaneously at the RS. Sentra Medika Cikarang. Hemodialysis patient satisfaction can be achieved if the quality of service and employee performance as influencing factors can be implemented in accordance with health service standards. RS. Sentra Medika Cikarang as a research location using quantitative methods. The data analysis technique used to test the hypothesis is multiple linear regression analysis to determine the simultaneous and partial effects and determine the variables that more dominantly influence hemodialysis patient satisfaction. The research results show that: (1) service quality partially has a positive and significant effect on hemodialysis patient satisfaction by 59.8%; (2) employee performance partially has a positive and significant effect on hemodialysis patient satisfaction by 12.3%; (3) service quality and employee performance simultaneously have a significant effect on hemodialysis patient satisfaction by 62.1%. Service quality variables have a more dominant influence on hemodialysis patient satisfaction in RS. Sentra Medika Cikarang. Keywords: Service Quality, Employee Performance, Patient Satisfaction. ABSTRAK Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kinerja Karyawan Terhadap Kepuasan Pasien Hemodialisa Di RS. Sentra Medika Cikarang. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis seberapa besar pengaruh kualitas pelayanan dan kinerja karyawan terhadap kepuasan pasien hemodialisa baik secara parsial maupun simultan di RS. Sentra Medika Cikarang.Kepuasan pasien hemodialisa dapat tercapai jika kualitas pelayanan dan kinerja karyawan sebagai faktor yang mempengaruhinya dapat dilaksanakan sesuai dengan standar pelayanan kesehatan. RS. Sentra Medika Cikarang sebagai lokasi penelitian dengan menggunakan metode kuantitatif. teknik analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis adalah analisis regresi linier berganda untuk mengetahui pengaruh simultan dan parsialnya serta menentukan variabel yang lebih dominan mempengaruhi kepuasan pasien hemodialisa. asil penelitian menunjukkan bahwa: (1) kualitas pelayanan secara parsial berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan pasien hemodialisa sebesar 59,8%; (2) kinerja karyawan secara parsial berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan pasien hemodialisa sebesar 12,3%; (3) kualitas pelayanan dan kinerja karyawan secara simultan berpengaruh signifikan terhadap kepuasan pasien hemodialisa sebesar 62,1%. variabel kualitas pelayanan memiliki pengaruh yang lebih dominan terhadap kepuasan pasien hemodialisa di RS. Sentra Medika Cikarang. Kata Kunci: Kualitas Pelayanan, Kinerja Karyawan, Kepuasan Pasien
Copyrights © 2025