Abstract: This study aims to examine the application of the fourth principle of Pancasila in Pancasila education at SMP Negeri 21 Makassar, identify factors hindering its implementation, and explore efforts to overcome these obstacles. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observation, interviews, and documentation, with teachers and students as sources. The results show that (1) the application of the fourth principle of Pancasila in education is effective, emphasizing equal rights and responsibilities and the prohibition of imposing one's will on others; (2) hindrances include both internal and external factors, such as peer influence and unsupportive or authoritarian family attitudes; (3) efforts to address these barriers include providing explanations to students, engaging with their families, encouraging participation in school organizations, and guiding positive use of social media. Keywords: Implementation, 4th Precept of Pancasila, Pancasila Education Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penerapan nilai sila ke-4 Pancasila dalam pembelajaran di SMP Negeri 21 Makassar, serta faktor penghambat dan upaya untuk mengatasinya. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi, melibatkan guru dan peserta didik sebagai sumber data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) penerapan nilai sila ke-4 Pancasila di SMP Negeri 21 Makassar efektif, dengan penekanan pada pemahaman tentang kedudukan, hak dan kewajiban yang sama, serta larangan memaksakan kehendak. (2) Faktor penghambat meliputi faktor internal dan eksternal, seperti pengaruh teman sebaya dan sikap keluarga yang otoriter serta tidak mendukung. (3) Upaya untuk mengatasi hambatan ini mencakup pemberian penjelasan kepada peserta didik, pendekatan kepada keluarga, mendukung keterlibatan dalam organisasi sekolah, dan mengarahkan penggunaan media sosial secara positif. Kata Kunci: Implementasi, Sila Ke-4 Pancasila, Pendidikan Pancasila
Copyrights © 2024