Jurnal Studi Sosial Program Pascasarjana P-IPS
Vol 5, No 2 (2017): Jurnal Studi Sosial

PERBANDINGAN HASIL BELAJAR EKONOMI MENGGUNAKAN MODEL JIGSAWII DAN GI DENGAN MEMPERHATIKAN PENUGASAN

Nourma Siti Aisyah (Unknown)
Edy Purnomo (Unknown)
Pujiati Pujiati (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 Apr 2017

Abstract

The aim of research to determine differences in economic learning outcomes of students using model Jigsaw II and GI with due regard to the assignment of projects and portfolio. The method used comparative experimental approach to study population of 102 students with a sample of 67 students was determined by random cluster sampling. Data collection techniques through tests. Data were analyzed using two-way ANOVA and t test. The results showed no difference in outcomes studied economics student using learning model Jigsaw II with GI, there are differences in learning outcomes of economics students were given the assignment of the project portfolio, there are differences in the interaction of the learning model with type of assignment to the learning outcomes, learning outcomes economics student using Jigsaw II higher than GI on students who were given the assignment of the project.Tujuan penelitian untuk mengetahui perbedaan hasil belajar ekonomi siswa yang menggunakan model pembelajaran Jigsaw II dan GI dengan memperhatikan penugasan proyek dan portofolio. Metode yang digunakan komparatif dengan pendekatan eksperimen Populasi penelitian sebanyak 102 siswa dengan jumlah sampel 67 siswa yang ditentukan dengan cluster random sampling. Teknik pengumpulan data melalui tes. Teknik analisis data menggunakan anova dua jalan dan uji t. Hasil penelitian menunjukkan ada perbedaan hasil belajar ekonomi siswa yang menggunakan model pembelajaran Jigsaw II dengan GI, ada perbedaan hasil belajar ekonomi siswa yang diberi penugasan proyek dengan portofolio, ada perbedaan interaksi model pembelajaran dengan jenis penugasan terhadap hasil belajar, hasil belajar ekonomi siswa yang menggunakan model pembelajaran Jigsaw II lebih tinggi dibandingkan GI pada siswa yang diberi penugasan proyek, hasil belajar ekonomi siswa menggunakan pembelajaran Jigsaw II lebih rendah dibandingkan GI pada siswa yang diberi penugasan portofolio.Kata kunci : Hasil belajar analisis, model Jigsaw II dan GI.

Copyrights © 2017