Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
Vol 3, No 1 (2018)

Meningkatkan Percaya Diri Siswa melalui Teknik Cognitive Defusion

Wahyu Nanda Eka Saputra (Universitas Ahmad Dahlan)
Hardi Prasetiawan (Universitas Ahmad Dahlan)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2018

Abstract

Abstract: This study aims to identify the effectiveness of cognitive defusion technique to increase students’ self confidence. This study used a pre-experimental design with one group pre-test post-test design. Subject in this study were six vocational high school student which have low self-confidence. The instrument used is self-confidence scale. To analyze the subjects’ self confidence after receiving cognitive defusion technique, we use the wilcoxon sign test. The results confirm that students' confidence level score were increase after being treat using cognitive defusion technique. It can be concluded that cognitive defusion technique are effective for improving students' self-confidence.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan teknik cognitive defusion untuk meningkatkan percaya diri siswa. Penelitian ini menggunakan pre-experimental design dengan rancangan one group pre-test post-test design. Subjek dalam penelitian ini melibatkan enam siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di kota Yogyakarta yang memiliki tingkat percaya diri rendah. Instrumen yang digunakan adalah skala percaya diri. Analisis yang digunakan untuk menguji perbedaan percaya diri sebelum dan sesudah diberikan perlakuan konseling teknik cognitive defusion adalah uji jenjang bertanda Wilcoxon. Hasil menunjukkan bahwa terdapat kenaikan skor tingkat percaya diri siswa setelah diberikan perlakuan berupa konseling teknik cognitive defusion. Dapat disimpulkan bahwa teknik cognitive defusion efektif untuk meningkatkan tingkat percaya diri siswa.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i12018p014

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jkbk

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Public Health Social Sciences

Description

Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print), is a peer-reviewed journal which publishes articles on practice, theory, and research in all areas of Guidance and Counseling also education related to Guidance and Counseling. Every submitted manuscript will be ...