Jurnal DISPROTEK
Vol 7, No 2 (2016)

STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA GARAM RAKYAT DI KECAMATAN KEDUNG KABUPATEN JEPARA

Arif Mustofa Mustofa (Unknown)



Article Info

Publish Date
07 Aug 2020

Abstract

ASBTRACT Jepara regency there are six villages in the district Kedung some community work as salt farmer. The village is Tanggultlare, Bulakbaru, Stage, Surodadi, Kalianyar and Kedungmalang. Salt farmer Jepara face problems in the form of a salt production ??krosok?? prices and adjust salt trade system models are not good. This study focuses on the analysis of people's salt business development strategy in the district of Jepara regency Kedung using SWOT analysis. The results of the analysis concluded that the priority of the development strategy of salt farmer people of Jepara is: a) Strategy geoisolator technology applications to produce quality salt because salt market is still wide open especially for industrial salt; b) The strategy of cooperation mechanisms in order to awaken the power of groups and increasing bargaining power pegaram; c) Strategy strengthening of capital through the cooperative partner; d) management strategies broader marketing management to the business sector users of industrial salt. Keywords: strategy, production, salt, Jepara, SWOT ABSTRAK Kabupaten Jepara terdapat enam desa di Kecamatan Kedung yang sebagian masyarakatnya berprofesi sebagai pegaram. Desa tersebut adalah Tanggultlare, Bulakbaru, Panggung, Surodadi, Kalianyar dan Kedungmalang. Pegaram di Kabupaten Jepara menghadapi persoalan hasil produksi berupa garam krosok dan harga garam menyesuaikan model tata niaga yang tidak baik. Penelitian ini menitikberatkan pada analisa strategi pengembangan usaha garam rakyat di Kecamatan Kedung Kabupaten Jepara menggunakan analisa SWOT. Hasil analisa menyimpulkan bahwa prioritas strategi pengembangan usaha garam rakyat di Kabupaten Jepara adalah: a) Strategi aplikasi teknologi geoisolator untuk memproduksi garam berkualitas karena pasar garam masih terbuka luas apalagi untuk garam industri; b) Strategi kerjasama dalam mekanisme kelompok supaya terbangun kekuatan dan nilai tawar pegaram semakin meningkat; c) Strategi penguatan modal melalui koperasi mitra; d) Strategi pengelolaan manajemen pemasaran yang lebih luas kepada sektor usaha pengguna garam industri. Kata kunci: strategi, usaha, garam, Jepara, SWOT

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

JDPT

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Computer Science & IT Electrical & Electronics Engineering Industrial & Manufacturing Engineering Other

Description

Jurnal DISPROTEK e-ISSN 2548-4168 p-ISSN 2088-6500 Jurnal di publikasikan oleh Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Cakupan isi jurnal DISPROTEK dalam bidang teknik adalah : teknik elektro, teknik sipil, teknik industri; dalam bidang ilmu komputer adalah : teknik ...