IJMS - Indonesian Journal on Medical Science
Vol 5, No 2 (2018): IJMS 2018

Efek Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Poliklinik Umum Di Puskesmas Baki Tahun 2017

- Poltekkes Bhakti Mulia, Bangkit Ary Pratama ( Poltekkes Bhakti Mulia)



Article Info

Publish Date
15 Sep 2018

Abstract

Abstract: Based on the preliminary survei results showed that out of 10 questionnaire questionnaires given to respondents, 6 respondents considered lack of discipline, politeness and friendliness in service delivery, 2 other respondents considered inadequate facilities in the service and 2 respondents considered lacking in service timeliness, it is necessary to research the quality of services provided to patients, because patient satisfaction is one indicator of the success of health services. The purpose of this research is to know the relation of quality of outpatient health service at Baki Sukoharjo Public Health Center. This research uses descriptive analytic research with research design using cross-sectional approach. Method of collecting data with questionnaire, population is recapitulation of outpatient visit that register general pol at Tras Health Center Year 2017 and number of sample of research are 56 outpatient. Data analysis used is univariate analysis and bivariate analyst. Sampling by accidental sampling (people encountered at the same time).Statistical test using spearmans rho correlation. Based on the results of research that has been done by the author at Baki Sukoharjo Health Center shows that the hypothesis is accepted that there is a positive and significant relationship between the quality of health services with the level of outpatient satisfaction at Baki Sukoharjo Public Health Center, with ρ = 0.001 with the value (r) of 0.802 means included in the interval very strong correlation strength. The conclusion of this study is there is a significant relationship between the quality of health services with the level of patient satisfaction in Baki Sukoharjo Health Center with a very strong correlation strength.Keyword : Service Quality, Patient Satisfaction Abstrak: Berdasarkan hasil survei pendahuluan menunjukkan bahwa dari 10 angket kuesioner yang diberikan kepada respoden, 6 responden menilai kurang dalam tingkat kedisiplinan, kesopanan dan keramahan dalam pemberian pelayanan, 2 responden lain menilai fasilitas di tempat pelayanan kurang memadai dan 2 responden menilai kurang dalam ketepatan waktu pelayanan, maka perlu dilakukan penelitian terhadap mutu pelayanan yang diberikan pada pasien, karena kepuasan pasien merupakan salah satu indikator keberhasilan pelayanan kesehatan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan mutu pelayanan kesehatan pasien rawat jalan di Puskesmas Baki Sukoharjo.Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif analitik dengan rancangan penelitiannya menggunakan pendekatan cross-sectional. Metode pengambilan data dengan kuesioner, populasi adalah rekapitulasi kunjungan pasien rawat jalan yang mendaftar poli umum di Puskesmas Baki Tahun 2017 dan jumlah sampel penelitian sebanyak 56 pasien rawat jalan. Analisa data yang digunakan adalah analisa univariat dan analis bivariat. Pengambilan sampel dengan cara accidental sampling (orang yang di temui pada saat itu juga). Uji statistik menggunakan korelasi spearman’s rho. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan oleh penulis di Puskesmas Baki Sukoharjo menunjukkan bahwa hipotesis diterima yaitu ada hubungan positif dan signifikan antara mutu pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan pasien rawat jalan di Puskesmas Baki Sukoharjo, dengan nilai ρ=0,001 dengan nilai (r) sebesar 0,802 yang berarti termasuk dalam interval kekuatan korelasi sangat kuat. Kesimpulan penelitian ini yaitu ada hubungan yang signifikan antara mutu pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan pasien di Puskesmas Baki Sukoharjo dengan kekuatan korelasi yang sangat kuat.Kata kunci : Mutu Pelayanan, Kepuasan Pasien

Copyrights © 2018