Jurnal Bahtera - Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra dan Budaya


PENGEMBANGAN MODEL PERANGKAT PEMBELAJARAN MENULIS LEGENDA DENGAN STRATEGI BELAJAR KUANTUM

Sukirno Sukirno (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Mar 2014

Abstract

Abstract: Developing Model To Teach A Legend Writing Using Quantum. The gene­ral problem of this research is that there is no teaching instrument model for a legend wri­ting using quantum learning strategy. In accardance with the problem, the aim of this re­search is to develop a model for the teaching of a legend writing using quantum learning strategies. The results of this research are a book and electronic device. The model in the form of a book consists of three models, namely (1) syllabus model and learning evalua­tion system of a legend writing, (2) learn­ing materials model of a legend writing, and (3) learning scenario model of a legend writing. The model in the form of an electronic de­vice consists of a vcd containing the visualization of a legend writing materials. Based on the analysis of qualitative data, the three learning instrument models have the effective­ness in the main material part, learning experience, achevement indicator, evaluation sys­tem, and sourse part and the media used. Based on the analysis of quantitatif data, it is known that there is a difference of pre-test score and post-test score of a legend writing competence using convensional learning strategy, but such a difference is not a signifi­cant one (p > 0,005). On the other hand, the pre-test and post-test scores of a legend wri­ting using quantum learning strategy has a significant defference (p < 0,001). Thus, the three models of learning instrument are proved effective and influence on the developmen of a legend writing competence. Key word: learning instrument model, legend writing, quantum learning strategy   Abstrak: Masalah umum penelitian ini adalah belum ada model perangkat pembelajaran me­nulis legenda dengan strategi belajar kuantum. Sesuai dengan masalah tersebut, tuju­an penelitian ini adalah menghasilkan model perangkat pembelajaran menulis legenda de­­ngan strategi belajar kuantum. Hasil penelitian ini berbentuk buku dan elektronik. Mo­del ber­bentuk buku terdiri atas tiga model, yaitu (1) model silabus dan sistem penilaian pembelajaran menulis legenda, (2) model bahan ajar pembelajaran menulis legenda, dan (3) mo­­­del skenario pembelajaran menulis legenda. Model berbentuk elektronik berupa satu keping VCD berisi visualisasi materi pelajaran menulis legenda. Berdasarkan anali­sis data kualitatif, ketiga model perangkat pembelajaran tersebut memiliki keefektifan pada bagian materi pokok, pengalaman belajar, indikator pencapaian, sistem penilaian, dan bagian sumber serta media yang diguna­kan. Berdasarkan analisis data kuantitatif di­ke­tahui bahwa perbedaan skor tes awal dan tes akhir kemampuan menulis legenda de­ngan strategi belajar kon­vensional terdapat per­be­daan, tetapi perbedaan itu tidak signifi­kan (p > 0,005). Sebaliknya, skor tes awal dan tes akhir kemampuan menulis legenda de­ngan strategi belajar kuan­tum terdapat perbedaan yang signifikan (p < 0,001). Jadi, keti­ga model perangkat pembe­lajaran tersebut terbukti efektif dan berpengaruh terhadap peningkatan kemampuan menulis legenda.   Kata kunci: model perangkat pembelajaran, menulis legenda, strategi belajar kuantum.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

bahtera

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Jurnal Bahtera merupakan jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya. Jurnal ini sebagai media publikasi karya tulis ilmiah yang dihimpun oleh Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (PBSI) Universitas Muhammadiyah ...