ABSTRAK Dalam sebuah perusahaan, kinerja merupakan hal yang sangat penting. Oleh karena itu diperlukan adanya sistem untuk mengukur kinerja karyawan agar perusahaan tahu apakah performa yang diberikan oleh karyawan sudah baik atau masih perlu ditingkatkan lagi. Salah satunya dengan meningkatkan hubungan/relasi antara atasan dan bawahan melalui pembinaan kerja. Penelitian ini membahas bagaimana relasi atasan terhadap bawahan dalam pembinaan hubungan kerja pada PT PLN (Persero) Wilayah Aceh. Menggunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif, peneliti menganalisis hasil penelitian dengan bantuan teori Leader Member Exchange (LMX). Hasil dari teori LMX pada pengaruh pembinaan karyawan di PT PLN, dimana terdapat Afeksi adalah adanya koordinasi dan komunikasi yang baik antar atasan dan bawahan, Loyalitas adalah sebagai kontrol dan pengawas bagi staf, Konstribusi adalah peningkatan kerja karyawan, Respek Profesional adalah menciptakan kenyamanan bekerja. Seorang staf memiliki tanggung jawab untuk mengerjakan tugasnya sesuai arahan atasan dan SOP dari perusahaan. Subjek dalam penelitian ini adalah karyawan PT PLN (Persero) Wilayah Aceh yang memiliki jabatan Manajer dan stafnya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa adanya relasi antara atasan terhadap bawahan melalui pembinaan kerja dan memiliki beberapa dampak besar kepada kinerja para karyawannya. Bentuk relasi antara atasan dan bawahan yang memiliki tujuan mengedukasi para karyawan agar dapat bekerja senyaman mungkin tetapi tetap dalam SOP yang diterapkan perusahaan. Sehingga hasil pembinaan yang dilakukan atasan ini dapat meningkatkan kinerja karyawan dan meningkatkan motivasi bekerja para karyawan. Kata Kunci: Atasan, Bawahan, Pembinaan Kerja, Teori LMX (Leader Member Exchange) ABSTRACT In any company or corporate, performance is an importance point. Thus, a system which is able to assess employees’ performance is needed to infer whether the employees’ performance is already at a good state or needs an improvement. This can be done by developing the relationships between the employer and his/ her subordinates through work supervision. This study aims to examine the employer influence to his/ her subordinate in supervising work-relationships at State Electricity Company, PT. PLN (Persero) in Aceh. This study was conducted by using a qualitative-descriptive approach, while the data was analysed by using Leader Member Exchange (LMX) theory. The result of LMX theory in analysing the effects of employees supervision at PT. PLN consists of affection which is the well-constructed coordination and communication between employer and his/ her subordinates. There is also loyality as the control and supervision for the employees. Contribution is also n in analysis as the improvement of employees performance. Professional respect as how to create comfortable working space is also shown in the analysis. A staff or an employee has a responsibility to do their works as it is advised by the employer and Standards of Operation (SOP) of the corporation or institution. The subject of this research is the employees of PT. PLN (Persero) in Aceh who are in the position of manager and his/her subordinates. The result of this research shows that the employer has a great impact on his/her employees performances through supervision. The form of relations between the employer and his/ her subordinates aims to educate the employees to work as comfortable as they can under the Standards of Operations (SOP) of the corporation. Thus the supervision is expected to improve employees performance and motivation in working at the corporation. Keywords: employer, employee, work supervision, LMX (Leader Member Exchange) theory
Copyrights © 2019