cover
Contact Name
Muhammad Rifai Katili
Contact Email
mrifaikatili@ung.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
syafri.tuloli@ung.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota gorontalo,
Gorontalo
INDONESIA
Jambura Journal of Informatics
ISSN : 2656467X     EISSN : 26854244     DOI : 10.37905/jji
Core Subject : Science,
Jambura Journal of Informatics (JJi) is a peer-reviewed open access journal published by Department of Informatics Engineering, Faculty of Engineering, Universitas Negeri Gorontalo (UNG), Indonesia. The journal is an archival journal serving the scientist and engineer involved in all aspects of computer science, information technology, information systems, software engineering and education of information technology. JJI publishes original research findings and high quality scientific articles that present cutting-edge approaches including methods, techniques, tools, implementations and applications.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020" : 5 Documents clear
Pemetaan Kawasan Permukiman Kumuh Perkotaan Menggunakan Metode Simple Additive Weighting Budiyanto Ahaliki
Jambura Journal of Informatics VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020
Publisher : Universitas Negeri Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37905/jji.v2i2.7308

Abstract

Saat ini permasalahan permukiman kumuh di perkotaan masih menjadi isu utama yang menjadi perhatian serius pemerintah daerah di Indonesia. Di pemerintahan daerah Kabupaten Bone Bolango, Provinsi Gorontalo, masalah yang dihadapi dalam menangani masalah permukiman kumuh perkotaan adalah belum adanya konsep penanganan kawasan permukiman kumuh dan pengelompokkan basis data kumuh berbasis spasial. Hal ini berakibat Pemerintah Kabupaten Bone Bolango sulit dalam mengambil keputusan penanganan kawasan permukiman kumuh. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis konsep penanganan kawasan permukiman kumuh perkotaan di Kabupaten Bone Bolango. Data penelitian ini diperoleh melalui survey lapangan dengan kategori kawasan permukiman kumuh Ringan, Kumuh Sedang, dan Kumuh Berat. Penelitian ini menggunakan Metode Simple Additive Weighting (SAW) untuk melihat nilai bobot dari masing masing kriteria. Hasil analisis menunjukkan peta informasi permukiman kumuh dengan kategori kumuh ringan, kumuh sedang, kumuh berat di Kabupaten Bone Bolango yang dapat digunakan untuk membantu pemerintah daerah dalam pengambilan kebijakan penanganan kawasan permukiman kumuh perkotaan. Currently, the problem of urban slums is still the main issue that is a serious concern of the local government in Indonesia. The problem faced by Bone Bolango district government in Gorontalo province in dealing with the problem of urban slums is the absence of the concept of handling slums and grouping spatially based slum databases. This resulted in bone bolango regency government difficult in making decisions on the handling of urban slums. The purpose of this study is to analyze the concept of handling urban slums in Bone Bolango regency. The research data was obtained through field surveys with categories of Light Slums, Medium Slums, and Heavy Slums. This study used the Simple Additive Weighting (SAW) Method to look at the weight values of each criterion. The analysis shows an information map of slums in the category of light slums, medium slums, heavy slums in Bone Bolango regency that can be used to assist local governments in policy making handling urban slums.
Pengembangan Sistem Informasi Layanan Servis Mobil Berbasis Android Putri Agisti Palita; Muhammad Rifai Katili; Salahudin Olii
Jambura Journal of Informatics VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020
Publisher : Universitas Negeri Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37905/jji.v2i2.5934

Abstract

Pengembangan sistem yang bersifat mobile telah menjadi tuntutan kepada perusahaan untuk dapat tetap kompetitif dalam melayani konsumen. Masalah yang dihadapi pihak PT. HAG selaku perusahaan penyedia layanan/jasa di bidang otomotif adalah belum tersedia layanan yang bersifat real-time yang dapat mengurangi waktu tunggu untuk servis kenderaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan suatu sistem informasi menggunakan platform berbasis Android untuk mengelola layanan servis mobil di PT HAG. Metode pengembangan sistem yang digunakan adalah model Waterfall. Untuk memastikan penggunaan aplikasi di sisi pengguna, digunakan pengujian System Usability Scale (SUS) terhadap sistem aplikasi yang dikembangkan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sistem aplikasi berbasis android dapat menghasilkan data dan informasi servis mobil secara real time yang diperlukan oleh pelanggan. Hal ini dapat membantu perusahaan kepada peningkatan kualitas layanan servis mobil yang selama ini dijalankan pihak perusahaan, sekaligus sebagai strategi untuk perusahaan tetap kompetitif di tengah persaingan bisnis saat ini. The development of mobile systems has become a demand for companies to be able to remain competitive in serving consumers. The problems faced by pt. HAG as a service provider in the utomotive field is that there is no real-time service that can reduce the waiting time for vehicle service. The purpose of this research is to develop an information system using an Android-based platform to manage car service data services at PT HAG. The system development method used is the Waterfall model. To ensure the use of applications on the user side, System Usability Scale (SUS) testing of developed application systems is used. The results of this study show that android-based application systems can generate real-time car service data and information required by customers. This can help the company to improve the quality of car service services that have been run by the company, as well as a strategy for the company to remain competitive amid the current business competition.
Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Map Terhadap Hasil Belajar Siswa Sitti Suhada; Karim Bahu; Lanto Ningrayati Amali
Jambura Journal of Informatics VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020
Publisher : Universitas Negeri Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37905/jji.v2i2.7280

Abstract

Rendahnya hasil belajar siswa dapat dikarenakan adanya beberapa faktor seperti proses pembelajaran yang berlangsung serta pemilihan metode pembelajaran. Rendahnya tingkat prestasi hasil belajar siswa juga dipengaruhi oleh siswa yang merasa bosan dalam menerima materi dan tergolong pasif di kelas. Upaya meningkatkan hasil belajar siswa ini dengan menerapkan metode pembelajaran mind map. Tujuannya adalah mengukur pengaruh metode pembelajaran mind map pada mata pelajaran komputer dan jaringan dasar terhadap hasil belajar siswa. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dengan Quasi Experimental. Hasil pengujian hipotesis menggunakan uji-t dengan separated varian, menunjukkan bahwa pada taraf signifikan 0.05 dengan diperoleh Thitung 7.65 > Ttabel 1.672, maka H0 ditolak dan H1 diterima. Hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan metode pembelajaran mind map terhadap hasil belajar dengan hasil aspek afektif dari kedua kelas dikategorikan baik, rata-rata kelas eksperimen 76% sedangkan pada kelas kontrol 69.17. Low learning outcomes can be caused by several factors, such as learning processes and learning methods. Another contributing factor worth considering is the student boredom and passiveness in the class. On that ground, the present study was aimed at applying a learning method called mind map method in the subject of computer and basic network; it focused on examining the extent to which the learning method contributed to the student learning outcomes. This quantitative research relied on a quasi-experimental approach. The hypothesis was examined using a t-test with separated variants. According to the result of the test, t-count (7.65) was greater than t-table (1.672), with a significance level of 0.05. In other words, H0 was refuted and H1 was accepted. This result further indicated the significance of the mind map method to the learning outcomes. It was shown that the affective aspect of the learning outcomes of both the experimental group and control group fell under a good category, with a percentage of 76% and 69.17%, respectively.
Rancang Bangun Sistem Informasi Skripsi dan Kerja Praktik Berbasis Web Adnan Kasim; Lilyan Hadjaratie; Roviana H Dai
Jambura Journal of Informatics VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020
Publisher : Universitas Negeri Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37905/jji.v2i2.5331

Abstract

Skripsi dan Kerja Praktik adalah matakuliah yang diprogramkan mahasiswa dalam penyelesaian studi di Jurusan Teknik Informatika, Universitas Negeri Gorontalo. Pengelolaan data skripsi dan kerja praktik yang selama ini dijalankan adalah masih bersifat manual. Hal ini berdampak pada kesulitan di pihak manajemen jurusan dan program studi untuk memonitoring data pendaftaran usulan topik dan ujian, tahapan, progres bimbingan, keikutsertaan mahasiswa sebagai peserta seminar, dan termasuk riwayat nilai ujian skripsi dan kerja praktik. Penelitian ini bertujuan untuk membangun suatu sistem aplikasi yang dapat digunakan untuk mengelola data skripsi dan kerja praktik untuk menunjang kinerja sistem administrasi akademik di Jurusan Teknik Informatika, Universitas Negeri Gorontalo. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan menggunakan Prototyping sebagai metode pengembangan sistem informasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sistem informasi berbasis web yang dibangun dapat menghasilkan informasi yang mempermudah pendokumentasian kegiatan skripsi dan kerja praktik mahasiswa secara efisien dan efektif. Thesis and Practical Work is a course programmed by students in the completion of studies in the Department of Informatics Engineering, Universitas Negeri Gorontalo. Thesis data management and practice work that is carried out is still manual. This has an impact on the difficulty in the management of majors and courses to monitor the proposed registration data of topics and exams, stages, the progress of guidance, participation of students as seminar participants, and including the history of thesis test scores and practical work. This research aims to build an information system that can be used to manage thesis data and practical work to support the performance of academic administration systems in the Department of Informatics Engineering, Universitas Negeri Gorontalo. This research is a descriptive study using Prototyping as a method of information system development. The results of this study show that web-based information systems built can produce information that facilitates the documenting of thesis activities and the work of student practices efficiently and effectively.
Sistem Informasi Monitoring Wajib Pajak Bumi Dan Bangunan Berbasis Web Ferty Sri Muliati Latowa; Mohamad Ramdhan Arif Kaluku; Agus Lahinta
Jambura Journal of Informatics VOL 2, NO 2: OCTOBER 2020
Publisher : Universitas Negeri Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37905/jji.v2i2.7150

Abstract

Pelaksanaan pemungutan Pajak Bumi dan Bangunan pemerintah desa mengalami kesulitan dalam pemantauan data wajib pajak baik yang telah lunas maupun yang belum lunas, kesulitan ketika mencari data berapa total pajak terhutang yang harus disetorkan, total pajak terhutang yang sudah disetorkan, dan total pajak terhutang yang belum disetorkan, serta pemerintah desa tidak dapat mengetahui informasi mengenai data wajib pajak yang belum membayar PBB pada tahun-tahun sebelumnya. Oleh karena itu diperlukan sistem terkomputerisasi dengan tujuan merancang Sistem Informasi Monitoring Pajak Bumi dan Bangunan Berbasis Web untuk memudahkan pemerintah desa dalam memantau data pembayaran wajib pajak. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode pengembangan sistem yaitu Prototype. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa Sistem Informasi Monitoring Pajak Bumi dan Bangunan dapat membantu dalam pemantauan data Pajak Bumi dan Bangunan pada setiap wajib pajak dengan cepat dan tepat, menampilkan persentase total pajak terhutang pada laporan PBB berdasarkan kepala dusun, membuat laporan Pajak Bumi dan Bangunan, laporan keterlambatan pembayaran pajak dan dapat membantu pemerintah desa dalam pembuatan surat keterangan, dimana penduduk yang hendak mengurus surat akan dilayani jika Pajak Bumi dan Bangunan penduduk tersebut sudah lunas. The implementation of collection of Land and Building Taxes, the village government has difficulties in monitoring taxpayer data, both those who have been paid and those that have not been paid, difficulties in finding data on how much total taxes owed must be deposited, total taxes owed that have been paid, and total taxes payable that have not been paid, as well as the village government cannot find out information regarding the data of taxpayers who have not paid PBB in previous years. Therefore, a computerized system is needed with the aim of designing a Web-based Land and Building Tax Monitoring Information System to facilitate village governments in monitoring taxpayer payment data. This study uses a qualitative research approach with a system development method, namely Prototype. The results of this study indicate that the Land and Building Tax Monitoring Information System can help in monitoring Land and Building Tax data for each taxpayer quickly and accurately, displaying the percentage of total taxes owed on the PBB report based on the hamlet head, making Land and Building Tax reports, tax payment delay reports and can assist the village government in making a certificate, where residents who want to take care of the letter will be served if the resident's Land and Building Tax has been paid off.

Page 1 of 1 | Total Record : 5