Articles
113 Documents
PENGARUH PROPORSI DAN TATA LETAK ORNAMEN TERHADAP PERSEPSI PENGGUNA PADA DESAIN BATIK SEMARANG MOTIF TUGUMUDA
Widiantoro, Bayu
Canthing Vol 3, No 1 (2016)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (7175.375 KB)
Batik adalah hasil desain berupa sehelai kain yang digunakan untuk menyampaikan sebuah pesan. Pesan tersebut sangat neragam, mulai dari pesan yang terkait dengan kondisi dan keadaan suatu lokasi pada suatu masa tertentu sampai dengan pesan yang berupa doa dan pengharapan terhadap sebuah pihak. Penggunaan batik awalnya akan sangat memperhatikan pada event saat mengenakannya. Namun seiring dengan berjalhannya waktu hal tersebut mulai berubah. Banyak pembatim yang membuat batiknya dengan lebih didasarkan pada keinginan pemesan dan kurang memahami pesan yang akan disampaikan kepada pemakai ataupun orangvyang melihat.Semarang sebagai salah satu penghasil batik juga perlu untuk memperhatikan hal tersebut, supaya batik bukan hanya digunakan sebagai penutup badan, tetapi diharapkan juga dapat menjadi penunjang branding wilayah kota. Untuk itu akan dilihat dampak dari penerapan tata layout dan proporsi terhadap ketersampaian pesan dari selembarvkain batik.Metode yabg digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi dan studi literatur yang diperkuat oleh wawancara kepada pihak terkait.Dan dari hasil penelitian ini didapati bahwa tataletak dan proporsi yang diaplikasikan dalam sebuah desain akan berpengaruh cukup besar dalam penyampaian pesan melalui kain batik, sehingga diharapkan saat akan mendesain kain batik perlu untuk memperhatikan elemen yang dapat mempengaruhi ketersampaian pesan secara visual.Kata kunci : batik, komunikasi, pesan, layout, proporsi
ESTETIKA BENTUK KURSI TAMAN PADA KAWASAN CITY WALK KOTA SURAKARTA
Hasana, Henny Tri Hastuti
Canthing Vol 6, No 1 (2020)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (1322.95 KB)
The Scientific Journal with the title "Aesthetics of the Form of Park Chairs in the Surakarta City Walk Area," focuses on the subject matter regarding the shape of city park chairs on Jalan Slamet Riyadi Surakarta if examined aesthetically. The purpose of this study is to discuss and explain the shape of the Surakarta city park road chair which is studied by discussing aesthetics. The steps (methods) of research use quality research methods. The location of the study was conducted in the city walk area of Surakarta City. Data obtained through observation, interviews, and documents (archives). Data analysis uses interaction analysis and interpretation analysis. Conceptually, the form and structure of conclusions. The results showed the shape of the Surakarta city park road chair with structure as an aesthetic element. Garden street chair ornaments, as decorations that support the beauty of the chair shape. The motifs that form passive ornaments, this is independent of ornament ornaments as a symbolic meaning.
TINJAUAN EVOLUSI LOGO BATMAN DALAM FILM TAHUN 1966 HINGGA TAHUN 2005
Mataram, Sayid
Canthing Vol 1, No 1 (2012)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (698.016 KB)
Just as the name, logo needed to identify a product. No exception to the fantasycharacter Batman is more a product of the DC Comic. Logo not merely as a badge of identity such figures, but also contains an implied meaning so as to guide the emotions of the audience to enjoy the scene and the role of such figures as part of the composition of the comics, animation, television series or movie theaters.Keywords: Logo, Evolution, Batman, Comic, Movie
PERANCANGAN MOTIF BATIK TULIS DENGAN TEMA KERARIFAN LOKAL GAMELAN JAWA DI DESA WIRUN KECAMATAN MOJOLABAN KABUPATEN SUKOHARJO SEBAGAI UNSUR DESAIN PERMUKAAN PADA BUSANA PESTA BERGAYA BOHEMIAN
Deviana, Ojiezenia Della;
Sulistiyowati, Amin
Canthing Vol 5, No 1 (2019)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (1311.105 KB)
ABSTRAK Di wilayah Bekonang terdapat sebuah desa yang memiliki keunikan karena sebagian penduduknya bermata pencaharian sebagai pengrajin gamelan. Gamelan adalah seperangkat alat musik di Jawa yang terdiri dari berbagai ricikan atau waditra (instrumen) yang menghasilkan lagu atau gending. Desa Bekonang juga merupakan sentra kerajinan batik tulis. Membatik menjadi kegiatan sampingan bagi kaum pria dan wanita di desa tersebut. Dalam pembuatan karya Tugas Akhir ini, Penulis ingin memperkenalkan kearifan lokal Desa Bekonang berupa gamelan yang dituangkan melalui motif batik. Kata kunci : Kearifan Lokal Gamelan Jawa.
PERANCANGAN MEDIA PROMOSI LEMBAGA PENDIDIKAN ENGLISH LANGUANGE TRAINING INTERNASIONAL (ELTI) PADA PROGRAM ENGLISH FOR KINDERGARTEN MELALUI MEDIA PRINT AD DENGAN TEKNIK ILUSTRASI
Utomo, Sapto
Canthing Vol 1, No 1 (2012)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (328.575 KB)
Designing Media Promotion Institutions English Languange Training Internasional (ELTI) In English For Kindergarten Program Through Print Media Ad with illustration techniques.Our country to realize that mastery of English is essential to face global competition. Emerged a new paradigm in which the parents have started to invest the knowledge their children to learn English from an early age. The design of this media campaign raised the issue of how to make the formulation of an effective media campaign through illustration techniques to image / image ELTI English for Kindergarten institutions could be created. The purpose of designing a media campaign is to determine the effectiveness of promotional media ELTI English for Kindergarten through illustration and image formation approach of the institute. Method of designing a media campaign is persuasife method, in which the design is not attractive in terms of promotion of the visual, but there is an element so that consumers may be interested pengajakan.The design of this media campaign was known that the effectiveness of the promotion of English for Kindergaten ELTI illustration of the technique is high, it is justified because the selection of the line bellows media devastating directly to consumers.
FILM BRAM’S STOKER DRAKULA SEBAGAI INSPIRASI PEMBUATAN BUSANA PANGGUNG
Fitriyah, Sri Nur
Canthing Vol 4, No 1 (2017)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (1276.554 KB)
Karya ini mengkombinasikan bahan tradisional disetiap desain dengan tujuan agar warisan nenek moyang kita tetap terjaga serta mengenalkan pada orang lain. Rancangan busana panggung yang terinspirasi dari film Bram?s Stoker Drakula dengan mengkombinasikan batik. Sumber ide diterapkan pada Batik dengan mengambil tanaman, disertai adanya penambahan motif kelelawar sehingga menjadi satu kesatuan motif.
MEDIA AMBIENT SEBAGAI MEDIA PERIKANAN DI INDONESIA
Rahmawati, Zulfa
Canthing Vol 2, No 2 (2014): Pengkajian dan Penciptaan Desain
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (924.561 KB)
In the bustling media advertising appearing either through print, electronic, digital, through the internet, the media appears iklanunik as alternative choices in advertising media, the ambient media. Media Ambient boredom arose because the traditional advertising media are usually found in every place both on the road, at home, or in a shopping center. The concept of ambient media is outdoor media. Media ambient ertama appeared in London and the country design style influence to our country Indonesia. Many companies use this concept with the help of advertising agencies in Indonesia. Ambient medium term is rarely known to the public except those who know or understand or unusual in the world of advertising.
QUANTUM ESTETIK DARI KAUM MUDA DI TENGAH ERA MULTIKULTURAL
Toekio M, Soegeng
Canthing Vol 3, No 1 (2016)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (15449.367 KB)
Kerja kreatif memang tidak identik dengan asal-asalan atau neko-neko, namun lebih banyak diwamai oleh optimalisasi kerja nyata yang membawa kebaruan. Dengan bersandar pada kemahiran serta pengetahuan memadai proses kreatif mampu membuahkan kinerja bernilai. Tat kala kinerja itu di luncurkan ke tengah khalayak, itu sebuah ekspresi dari kerja budaya. Hasil kerja perupa dengan ragam mediumnya bagai wahana ekspresi yang dilengkapi teknik penciptaan. Berbagai wujud karya tidak hanya didominasi seni-seni moderen semata, akan tetapi juga tampak pada seni-seni primitif mau pun jenis lainnya. Posisi tersebut meletakan kekaryaan seni berada di garda depan peradaban manusia. Adapun pasang surut keberadaan serta keragaman gaya/style yang dihadirkan merupakan bagian dari dinamika yang menyertainya. Berbagai komunitas sebagai pendukung senantiasa memperlihatkan betapa kuat serapan yang dihasilkannya. Dalam kontek itu nampaknya para kawula muda sebagai seniman yang sedang tumbuh berkembang muncul dengan unjuk kemampuan melakukan kerja budaya. Ada sederetan agenda kegiatan disajikan di berbagai kota besar dengan tampilan kinerja kaum muda di dalamnya. Paparan ini sebenamya hanya bagian kecil dari dinamika kawula muda yang sedang bergulir. Paparan ini hanya seberkas catatan yang sempat dikemas; masih banyak sisi Iain yang tidak terliput di sini. Walau pun hanya selintas, diharapkan dapat memberi makna bagi wacana berkesenian. Mudah-mudahan Kata kunci; kaum muda, kerja budaya.
PENCANTUMAN HARGA DALAM IKLAN PADA SURAT KABAR
Salim, Salim
Canthing Vol 1, No 1 (2012)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (149.402 KB)
In effect the company aims to satisfy consumers, in addition to gain or profit. Advertising as part of promotional activities in the promotion of media communication needs. One newspaper section of the print communications media. Thus the idea or ideas in advertising can be delivered through the medium of communication. Good advertising is advertising that can persuade consumers to buy products or use the services offered. Inclusion in the price of advertising can bring great benefits to the marketing of products and services. Psychological aspects of pricing could provide a powerful influence on consumers to make purchases.
PENGARUH PERUBAHAN BUDAYA TERHADAP KONSEPSI INOVASI KARYA BATIK PADA MASYARAKAT PENGRAJIN BATIK DESA PUNGSARI KECAMATAN PLUPUH KABUPATEN SRAGEN
Darwoto, Darwoto
Canthing Vol 6, No 1 (2020)
Publisher : Akademi Seni dan Desain Indonesia Surakarta
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (1516.67 KB)
Batik is one of art form which is owned IndonesiaNation. In its development can not be separated fromthe influence of cultural change. Among of Batik creation is done by the batik painter who in fact theyare the farming society.Batik existing and developingat Pungsari village, Plupuh subdistrict, Sragen regency is one of batikwhich was born on the farming society. Batik in this area was born as a form of collective works basedon a concept and not a change in hereditary. As cultural products on the basis of its emergence as amajor manifestation of an embodiment of an agrarian society mired in economic terms, batik in thisarea was born and evolved into a vehicle for creative economy society that evolved into a new incomein the society.On the stage of its development as the influence of cultural change triggered the conception of thework as a form of innovation to maintain the product in the concept of marketing competition,defensing economy and improving the quality and quantity. This condition makes existence be able tocontinue surviving and developing well and also improving the society's economy. The other impactsis a change in the social construction of the form of order agrarian society to an industrial societyform.