cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota denpasar,
Bali
INDONESIA
HUMANIS
Published by Universitas Udayana
ISSN : 25285076     EISSN : 2302920X     DOI : -
Core Subject : Humanities, Art,
Jurnal online Humanis adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Fakultas Sastra dan Budaya Universitas Udayana. Salah satu indikator kualitas perguruan tinggi ialah diukur dari seberapa banyak karya ilmiah yang dihasilkan dan telah dipublikasikan. Penulisan karya ilmiah harus mencerminkan budaya ilmiah seperti mengutamakan kebenaran obyektif, kejujuran, tidak memiliki unsur-unsur kecurangan atau plagiat. Penerbitan e-jurnal Humanis ini juga sesuai dengan kebijakan pimpinan Universitas Udayana (Surat Pembantu Rektor I Nomor 1915/UN14 1/DT/2012 tanggal 30 Mei 2012), yang mewajibkan mempublikasikan karya tulis ilmiah sebagai salah satu syarat kelulusan mahasiswa, yang mulai diberlakukan pada wisuda bulan November 2012.
Arjuna Subject : -
Articles 15 Documents
Search results for , issue "Volume 10. No 1. Januari 2015" : 15 Documents clear
FIGURATIVE LANGUAGE IN BLUNT’S SONGS Putu Ayu Dessy Indriana Lestari
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (40.908 KB)

Abstract

Makalah ini berjudul Bahasa Kiasan pada lima lirik lagu yang diciptakanoleh James Blunt. Lagu pertama berjudul “Goodbye My Lover” dirilis padabulan Desember 2005 dalam album pertama mereka Back to Bedlam. Yang keduaadalah “High” yang dirilis pada tahun 2006 dari album Back to Bedlam. Yangketiga adalah "No Bravery" yang dirilis pada tahun 2007 dari album Back toBedlam. Lagu ketiga berjudul “So Happy” dari album All the Lost Soul dan laguterakhir adalah "Tears and Rain" dari album Back to Bedlam. Penelitian yangberkaitan dengan bahasa kiasan ini dalam lirik lagu karya James Blunt bertujuanuntuk mengetahui jenis-jenis bahasa kiasan yang digunakan dalam danmenganalisa makna bahasa kiasan yang terkandung dalam lirik lagu tersebut.Data secara langsung diperoleh dari lima lagu karya James Blunt sebagaisumber data dan dianggap sebagai data primer. Teori utama yang dipergunakanadalah dari buku yang ditulis oleh Knickerbocker dan Reninger (1963) yangberjudul Interpreting Literature. Kemudian teori lainnya diusulkan oleh Leech(1974), Larson (1984), serta Morner dan Rausch (1991). Hasil penelitianmenunjukkan bahwa ada tujuh jenis bahasa kiasan yang ditemukan dalam empatlagu yaitu personifikasi, hiperbola, simile, ironi, metonimia, metafora mati danmetafora. Di antara jenis kiasan yang disajikan dalam penelitian ini, hiperboladan personifikasi yang paling sering muncul dalam empat dari lirik lagu karyaJames Blunt.
FUNGSI DAN MAKNA YAHARI/YAPPARI DALAM NOVEL RYUSEI NO KIZUNA KARYA KEIGO HIGASHINO (SUATU TINJAUAN DESKRIPTIF) Ida Ayu Kade Raga Adiputri
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.239 KB)

Abstract

This research analyzed the function and meaning of yahari/yappari and sasuga as adverbs in Japanese Language. The data source was taken from a novel by Keigo Higashino entitled “Ryusei no Kizuna”. The method of this research was qualitative descriptive method. The result of the research showed that yahari/yappari has three functions and sasuga has one function. Yahari/yappari has three meanings and sasuga has two meanings. Yahari/yappari can be replaced by sasuga when it showed the situation conforms to the speaker’s expectation with a strong feeling. Then sasuga can be replaced by yahari/yappari when it showed that the speaker was impressed by the situation conforms to his/her expectation.
CAMPUR KODE BAHASA DAERAH DAN BAHASA ASING KE DALAM PEMAKAIAN BAHASA INDONESIA DALAM PARODI INDONESIA LAWAK KLUB (ILK) Ni Luh Gede Sumariani
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (22.646 KB)

Abstract

The study is entitled “Code Mixing of Lokal and Foreign Languages in the Use ofIndonesian in Indonesia Parody Comedy (ILK)”. There are three issues which will beanalyzed in this study, namely the domains of language use, the types of code mixing, and thefactors causing code mixing arising in Indonesia parody Comedy Club. The data collectionuse listening method, that is the data was gathered by listening to Indonesian parody videoComedy Club assisted with the technique of listening without speaking involvement andrecording technique (making transcripts of the conversations). Sources of data in this studywere derived from the data in the form of verbal descriptions of conversations betweencharacters in Indonesian parody Comedy Clubs in the video which was aired from October27 until December 29, 2013 which amounted to ten episodes. This study uses the theory ofsociolinguistics ( code mixing, speech community, and bilingualsm). Based on the analysis,the findings were as follows: (1) in Indonesian parody Comedy Club, code mixing eventsoccurred; (2) the types of code mixing found were inner code mixing, outer code mixing, andmixed code mixing; (3) code mixing was derived from Javanese, Sundanese, Bataknese,Jakarta Indonesian, English, Arabic, and Slang; (4) based on the linguistic elements, codemixing found was in tehe form of words, phrases, and clauses; and (5) the cause of codemixing in this parody was influenced by factors of roles, speakers, and languages.
THE VIOLATION OF GRICEAN MAXIMS AS VERBAL HUMOR IN THE BIG BANG THEORY Ida Bagus Aditya Putra Wardana
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (33.468 KB)

Abstract

Sebuah percakapan melibatkan setidaknya dua partisipan, mereka berperan sebagaipendengar dan pembicara. Untuk menghindari kesalahpahaman diantara kedua pihak,harus ada sebuah kesamaan pemahaman dan untuk memastikan kesepahaman tersebutterjadi maka para partisipan harus mematuhi Maxim-maxim percakapan atau yang lebihdikenal sebagai Gricean Maxim. Metode yang diterapkan dalam penelitian ini adalahmetode qualitative. Pertama, pelanggaran yang terjadi dalam percakapan antara tokohdi dalam serial The Big Bang Theory dianalisis menggunakan teori CooperativePrinciple dari H.P grice. Kemudian data yang terkumpul dikategorikan berdasarkanjenis-jenis verbal humor yang ada menggunakan teori umum verbal humour dariSalvattore Attardo. Terakhir, makna yang terimplikasi dianalisis dengan menggunakanteori Conversational Implicature dari H.P. Grice.
ANALYSIS OF KATNISS EVERDEEN AS THE MAIN CHARACTER IN “THE HUNGER GAMES: CATCHING FIRE” BY SUZANNE COLLINS Ni Made Mega Martyarini
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (53.614 KB)

Abstract

Penelitian ini berjudul "Analisis Katniss Everdeen sebagai Karakter Utama dalamnovel The Hunger Games: Catching Fire oleh Suzanne Collins". Tujuan utama daripenelitian ini adalah untuk mengetahui unsur-unsur intrinsik (Alur, Tokoh, Latar, Tema,Sudut pandang dan Gaya Penulisan), untuk mengetahui unsur-unsur ekstrinsik yangmempengaruhi karya sastra (fisiologis, psikologis dan sosiologis), dan menganalisismetode yang digunakan dalam menyajikan karakter utama dalam novel (dramatis,diskursif, kontekstual, karakter pada karakter lain dan metode campuran).Data untuk penelitian ini diambil dari Novel, sedangkan metode dan teknikpengumpulan data adalah dengan metode dokumentasi dan didukung dengan teknikpencatatan. Teori yang digunakan dalam menganalisis novel ini diambil dari CaraMenganalisa Fiksi (1966) oleh William Kenney, Teori Sastra oleh Rene Wellek danWarren (1955), dan beberapa teori pendukung tentang sastra juga digunakan untukmendukung analisis ini.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat: (i) unsur-unsur intrinsik (alur,latar, tema, sudut pandang dan gaya penulisan) yang terjadi dalam novel, (ii) unsurunsurekstrinsik (aspek psikologis, sosiologis dan fisiologis) seperti bagaimana aspekdipengaruhi oleh karakter utama, dan (iii) metode yang digunakan oleh penulis dalammenjelaskan tokoh utama dalam novel ini adalah metode yang dramatis dan kontekstual.
PEMANFAATAN OBJEK WISATA MAKAM RAJA SIDABUTAR SEBAGAI WISATA BUDAYA DI SAMOSIR, SUMATERA UTARA Victricia Simorangkir
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (113.479 KB)

Abstract

Tourism Object is a charm sourced in cultural objects. One of the example, the Area in the Village Tombs of the Kings Sidabutar Tomok Samosir regency, North Suamtera Province has the remains of human things of the past to do research on utilization. This study aims to examine 1) the potential of the Area Tomb of King Sidabutar and 2) Efforts to use the royal cemetery at Sidabutar attraction as a cultural tourism.In an effort to answer the problems in this study namely the potential and capacity utilization of the Tomb of King Sidabutar area, then used data collection techniques based on observation, interview, kuisioner, and library studies. Once that is done processing the data that is derived using qualitative and contextual analysis. The theory also used in this study to answer the problem is using the theory of management.Based on the analysis conducted, utilization Tourism Tombs of the Kings Sidabutar as cultural tourism, acquired 1) the development potential that is the potential of cultural and nonarkeologis potential. Potential culture include: three sarcophagus (tomb), a small sarcophagus, stone statue, statues sigale-gale, Sidabutar village, tung-tung, and Batak Museum and nonarkeologis potential that is Lake Toba and Ritual Pasiarhon. Capacity utilization is done in addition to the religious importance of the importance of tourism need the protection, development, and conservation.
THE ANALYSIS OF CHARACTERS IN “THE IMPOSSIBLE” MOVIE BASED ON HUMANITY ISSUES Ida Bagus Anom Putera Manuaba
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (38.959 KB)

Abstract

Skripsi dengan judul “The Analysis of Characters in “The Impossible” MovieBased on Humanity Issues”bertujuan untuk mengetahui unsur-unsur intrinsik yangterkandung dalam film; menemukan nilai-nilai kemanusiaan yang terkandung didalamnya; dan mencari tahu seberapa luas nilai kemanusiaan mempengaruhikarakter-karakter yang ada pada film The Impossible.Sumber data dalam penelitian ini diambil dari film yang berjudul“TheImpossible”. Data dikumpulkan melalui metode observasi. Lalu dilanjutkan denganmenggunakan teknik pencatatan, dan kemudian data-data tersebut dikategorikanberdasarkan teori-teori yang dipergunakan.Data yang sudah terkumpul dan terklasifikasi dianalisis secara kualitatif dandeskriptif dengan menggunakan Theory of Literature yang ditulis oleh Wellek andWarren (1962). Data ini juga dianalisis kembali dengan menggunakan teoripendukung lain, diantaranya adalah: Self Actualization, The Fully FunctioningPerson, dan Personality Development yang diajukan oleh Carl Rogers (1959)Berdasarkan analisis dan pemaparan ditemukan bahwa karakter utama yaituMaria digambarkan sebagai karakter yang protagonis dan dinamis. Selain itu dalamistilah persoalan kemanusiaan, Maria mempunyai kemampuan aktualisasi diri yangluar biasa. Tambahan lain, Maria juga dikategorikan sebagai seseorang yangberfungsi sepenuhnya, hidup eksistensial, percaya terhadap perasaannya, kreatif,dan hidup seutuhnya. Sementara itu, dalam hubungannya dengan pengembangankepribadian diri, dia menganggap dirinya berharga, mampu melihat kebaikan didalam dirinya, dan mempunyai kepribadian yang ideal. Kualitas nilai kemanusiaanyang tinggi ini juga diwariskan ke anak sulungnya, Lucas, sebagai karakter keduadalam film ini.
PARWA DATA CANDRABHANU DAN PEPARIKAN DATA CANDRABHANU: SEBUAH KAJIAN INTERTEKSTUALITAS Ni Nyoman Ayu Juniantari
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (141.872 KB)

Abstract

Research Parwa Data Candrabhanu and Peparikan Data Candrabhanu aims touncover the intertextual relationships and meanings contained in the two texts.Transformation Parwa Data Candrabhanu and Peparikan Data Candrabhanu story thisincident involving linkage, plot, character and characterization, setting, theme and mandate aswell as reveal the difference between the two, after that proceed to give a description of themeaning contained in the two texts. At the end of this study can be seen that thetransformation in Parwa Data Candrabhanu and Peparikan Data Candrabhanu done welldespite the addition and subtraction in Peparikan Data Candrabhanu............ This study is based on the structural theory proposed by Teeuw, intertextual theoryproposed by Kristeva and semiotic theory advanced by Sudjiman. The method used in thisstudy is a descriptive analytic method assisted with translation techniques to facilitate theanalysis according to the problem under study............ From this analysis it can be concluded that the story of parwa and peparikan hasprominent similarities in terms of the similarity of the story to the characters names. Theequation is a main character named Prabhu Data Candrabhanu who has a wife named theDewi Wirasanti and have a beautiful daughter named Diah Somawati. All three are said to bevery powerful because of its success in yoga and meditation believed to hold fast to theteachings of Buddhism Bairawa. In addition to having equality, parwa and peparikan storyalso have differences. The difference if the parwa story is told through Hastinapura victoryagainst Tasikmalaya, another case in peparikan story, Arjuna is told to lose the war, thendecided to return to Hastinapura, and want to attack the country of Tasikmalaya. In additionto uncovering intertextual relationship of the second story, this study also revealed themeaning contained in these two stories. These include the meaning and spiritual significanceBairawa Buddha.
FAKTOR PENYEBAB PERUBAHAN FONEM KOSAKATA SERAPAN BAHASA SANSKERTA DALAM BAHASA BALI A. A. Ayu Mita Prihantika Putri
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (74.387 KB)

Abstract

The purpose of this writing is to find out or to know the factors that cause soundchanges of the Sanskrit loan vocabulary in Balinese language. There are two theoriesapplied, respectively the theory of Sound Change proposed by Terry Crowley (1987) andtheory of Generative Transformation. Two methods chosen for collecting data aremethods of observation and descriptive-contrastive. For the data analysis was appliedmethod of translational equity with basic technique of determine separated element and thecontinued technique of comparison and relation. The presentation of data were both informal and informal methods. Sanskrit data was in the written form while the data inBalinese language was taken from the spoken one. The process of phoneme change wascaused by two factors namely intralingual factors and ekstralingual. Intralingual factor is afactor in the language environment, while ekstralingual factors are factors outside thelanguage.
THE ENGLISH COMPLEX NOUN PHRASE AND ITS MODIFICATION TYPES IN THE EAT PRAY LOVE NOVELBY ELIZABETH GILBERT Yohanes Putu Junaedi
Humanis Volume 10. No 1. Januari 2015
Publisher : Udayana University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (35.087 KB)

Abstract

Judul dari karya ilmiah ini adalah “The English Noun Phrase and Its Modification Typesin the Eat Pray Love Novel by Elizabeth Gilbert”.Metode yang digunakan dalam menganalisisnovel ini diperoleh dari salah satu novel terkenal di dunia “Eat Pray Love” karya ElizabethGilbert dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah dokumentasi, sedangkan metodedan teknik analisa yang digunakan adalah kualitatif. Temuan yang diperoleh dari analisa iniadalah frase benda dalam Eat Pray Love Novel dari bab 1-20 adalah sebagian besar frasenomina kompleks. Frase nomina premodifikasi yang ditemukan dalam novel kebanyakandibentuk oleh kata benda. Untuk postmodifikasi, sebagian besar dibentuk oleh frasepreposisional, dan untuk beberapa modifikasi lebih banyak dibangun oleh kata sifat atau katabenda sebagai frase premodifikasi dan frase preposisional sebagai postmodifikasi tersebut.Modifikasi yang dipasok ke frase nomina membuat frase kata benda menjadi spesifik danmempersempit referensi dari frase benda dalam kalimat. Modifikasi dapat terbatas (restrictive)atau (non restrictive) tidak terbatas. Semua data dalam novel dari bab 1-20 adalah modifikasirestrictive dan tidak terdapat modifikasi non-restrictive.

Page 1 of 2 | Total Record : 15


Filter by Year

2015 2015


Filter By Issues
All Issue Vol 28 No 4 (2024) Vol 28 No 3 (2024) Vol 28 No 2 (2024) Vol 28 No 1 (2024) Vol 27 No 4 (2023) Vol 27 No 3 (2023) Vol 27 No 2 (2023) Vol 27 No 1 (2023) Vol 26 No 4 (2022) Vol 26 No 3 (2022) Vol 26 No 2 (2022) Vol 26 No 1 (2022) Vol 25 No 4 (2021) Vol 25 No 3 (2021) Vol 25 No 2 (2021) Vol 25 No 1 (2021) Vol 24 No 4 (2020) Vol 24 No 3 (2020) Vol 24 No 2 (2020) Vol 24 No 1 (2020) Vol 23 No 4 (2019) Vol 23 No 3 (2019) Vol 23 No 2 (2019) Vol 23 No 1 (2019) Vol 22 No 4 (2018) Vol 22 No 3 (2018) Vol 22 No 2 (2018) Vol 22 No 1 (2018) Vol 21 No 1 (2017) Vol 20 No 1 (2017) Vol 19 No 1 (2017) Vol 18 No 1 (2017) Vol 17 No 3 (2016) Volume 17. No. 2. Nopember 2016 Volume 17. No. 1. Oktober 2016 Volume 16. No. 3. September 2016 Volume 16. No. 2. Agustus 2016 Volume 16. No. 1. Juli 2016 Volume 15. No.3. Juni 2016 Volume 15. No.2. Mei 2016 Volume 15. No.1. April 2016 Volume 14. No.3. Maret 2016 Volume 14. No.2. Pebruari 2016 Volume 14. No.1. Januari 2016 Volume 13. No.3. Desember 2015 Volume 13. No.2. Nopember 2015 Volume 13. No.1. Oktober 2015 Volume 12. No.3. September 2015 Volume 12. No.2. Agustus 2015 Volume 12. No.1. Juli 2015 Volume 11. No3. Juni 2015 Volume 11. No2. Mei 2015 Volume 11. No 1. April 2015 Volume 10. No 3. Maret 2015 Volume 10. No 2. Februari 2015 Volume 10. No 1. Januari 2015 Volume 9. No. 3. Desember 2014 Volume 9. No. 2. November 2014 Volume 9. No. 1. Oktober 2014 Volume 8. No. 3. September 2014 Volume 8. No. 2. Agustus 2014 Volume 8. No. 1. Juli 2014 Volume 7. No. 3. Juni 2014 Volume 7. No. 2. Mei 2014 Volume 7. No. 1. April 2014 Volume 6. No. 3. Maret 2014 Volume 6. No. 2. Februari 2014 Volume 6. No. 1. Januari 2014 Volume 5. No. 3. Desember 2013 Volume 5. No. 2. November 2013 Volume 5. No. 1. Oktober 2013 Volume 4. No. 3. September 2013 Volume 4. No. 2. Agustus 2013 Volume 4. No. 1. Juli 2013 Volume 3. No. 3. Juni 2013 Volume 3. No. 2. Mei 2013 Volume 3. No. 1. April 2013 Volume 2. No. 3. Maret 2013 Volume 2. No. 2. Pebruari 2013 Volume 2. No. 1. Januari 2013 Volume 1. No. 2. Desember 2012 Volume 1. No. 1. November 2012 More Issue