cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 12: DESEMBER 2019" : 20 Documents clear
Arsitektur Rumah Balla Lompoa Galesong Suku Makassar sebagai Sumber Materi Geografi Budaya Syamsuriadi Syamsuriadi; I Komang Astina; Singgih Susilo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13063

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to describe the meaning of the balla lompoa symbol Galesong in the Makassar tribe while still looking at the geographic context behind the shape of the balla lompoa house. This type of research is qualitative descriptive using an ethnographic approach with a perspective of symbolic interaction. The results of this study indicate that the symbols on balla lompoa have a meaning that is guided by the philosophy of the Makassar tribe, namely sulapa appaka (square). The form of balla lompoa Galesong Makassar tribe is also motivated by the location of the Galesong region which is the coastal area of the Makassar Strait. The meaning and value of the balla lompoa is very relevant to be used as a source of material in the Culture Geography Course, Department of Geography, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Makassar State University.Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan makna simbol balla lompoa di Galesong pada suku Makassar dengan tetap melihat konteks geografi yang melatarbelakangi bentuk rumah balla lompoa itu. Jenis penelitian ini deskriptif kualitatif  menggunakan  pendekatan  etnografi dengan perspektif interaksi simbolik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa simbol pada balla lompoa memiliki makna yang berpedoman pada falsafah suku Makassar yaitu sulapa appaka (persegi empat). Bentuk balla lompoa Galesong Suku Makassar juga dilatarbelakangi oleh letak  wilayah Galesong yang merupakan wilayah pesisir pantai selat Makassar. Makna dan nilai balla lompoa tersebut sangat relevan untuk dijadikan sumber materi pada matakuliah Geografi Budaya Jurusan Geografi Fakultas MIPA Universitas Negeri Makassar.
Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V SD Ranti Nur Fa’idah; Supriyono Koes H; Susriyati Mahanal
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13096

Abstract

Abstract: Scientific literacy is a skill that is very important and must be possessed by students. A person with good scientific literacy will be able to survive in the XXI century. In the learning process students are weak in interpreting information so that students have difficulty or cannot make conclusions. Scientific literacy by using initial ability moderator variables in the high category and low category and their interactions in fifth grade students of SD Tanjung Rejo 2 Malang. The results of the pretest and posttest were tested differently with the help of SPSS. The results showed there were significant differences in the increase in scientific literacy.Abstrak: Literasi sains adalah keterampilan yang sangat penting dan harus dimiliki oleh siswa. Seseorang dengan literasi sains yang baik akan mampu bertahan di abad XXI. Pada proses pembelajaran, siswa dianggap lemah dalam mengintepretasikan informasi sehingga siswa kesulitan atau tidak dapat membuat kesimpulan. Variabel moderator kemampuan awal pada kategori tinggi dan kategori rendah serta interaksinya pada siswa kelas V SD Tanjung Rejo 2 Malang. Hasil pretes dan postes dilakukan uji beda dengan bantuan SPSS. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan-perbedaan signifikan peningkatan literasi sains.
Kontribusi Model Pembelajaran Web Centric Cource dan Self-Efficacy Komputer terhadap Prestasi Belajar Siswa Paket Keahlian Rekayasa Perangkat Lunak di SMK Mohammad Mahmudi; Djoko Kustono; Maftuchin Romlie
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13093

Abstract

Abstract: This study aims to determine (1) significant influence of students learning motivation with Basic Programming learning outcomes, (2) significant effect of students computer self-efficacy with Basic Programming learning outcomes, (3) Significant differences in Basic Programming learning outcomes between groups of students who are taught with a web centric course are equipped with modules with groups of students who are taught with conventional models with modules. This study employed Nonequievalent Control Group Design with the consideration that the choosing of experimental and control group could not be determined by individual random sampling but it was done through assignment random sampling to the ten graders of software engineering department. Test instrument was used to measure computer self-efficacy and students’ motivation. The data analysis techniques used oneway covariance analysis with two covariates. The results of the study revealed: (1) there is no significant effect of students' learning motivation with Basic Programming learning result, this means less learning motivation in determining the role of treatment and improvement of learning outcomes, (2) there is a significant influence of Self Efficacy Computer students with Basic Programming learning outcomes, and (3) there is a significant difference in Basic Programming learning outcomes between groups of students taught with web centric courses equipped with modules with groups of students taught with conventional learning models equipped with modules.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pengaruh yang signifikan motivasi belajar siswa dengan hasil belajar Pemrograman Dasar, (2) pengaruh yang signifikan self-efficacy komputer siswa dengan hasil belajar Pemrograman Dasar, dan (3) perbedaan yang signifikan hasil belajar Pemrograman Dasar antara kelompok siswa yang diajar dengan web centric course dilengkapi modul dengan kelompok siswa yang diajar dengan model konvensional dilengkapi modul. Penelitian ini menggunakan rancangan Nonequievalent Control Group Design dengan pertimbangan bahwa dalam penentuan kelompok eksperimen dan kelompok kontrol tidak dapat dilakukan dengan random acak individu, tetapi dilakukan dengan random kelompok (assignment random sampling) yaitu pada kelas X paket keahlian Rekayasa Perangkat Lunak. Teknik analisis data menggunakan analisis covariance satu jalan dengan dua covariate. Hasil penelitian menunjukkan (1) tidak ada pengaruh yang signifikan motivasi belajar siswa dengan hasil belajar Pemrograman Dasar, ini berarti motivasi belajar kurang berperan dalam menentukan pemberian perlakukan dan peningkatan hasil belajar, (2) ada pengaruh yang signifikan Self Efficacy Komputer siswa dengan hasil belajar Pemrograman Dasar, dan (3) ada perbedaan hasil belajar Pemrograman Dasar yang signifikan antara kelompok siswa yang diajar dengan web centric course dilengkapi modul dengan kelompok siswa yang diajar dengan model pembelajaran konvensional dilengkapi modul.
Potensi Model Inkuiri Terbimbing Dipadu Edutainment terhadap Penguasaan Konsep Siswa SMP Shoimatun Febriyani; Hadi Suwono; Ibrohim Ibrohim
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13066

Abstract

Abstract: This study aims to investigate the potencial of guided inquiry models edutainment combined toward the mastery concepts. The design of this research use quasi experiment. The population of this studdy was all the second grades students of SMP N 18 Malang while the sampling of the study was 8G, 8H dan 8E. The used instrument  was 20 multiple choice to measure the mastery concepst of students. The result of the study was guided inquiry models edutainment combined potencially can improve mastery of concepts students.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui potensi  model inkuiri terbimbing dipadu edutainment terhadap penguasaan konsep. Rancangan penelitian ini menggunakan eksperimental semu (Quasi Experiment). Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP 18 Malang sedangkan sampel penelitian yaitu kelas 8G, 8H dan 8E. Instrumen yang digunakan berupa berupa 20 butir soal pilihan ganda pada masing-masing materi yang dibelajarkan. Hasil penelitian ini adalah model inkuiri terbimbing dipadu edutainment berpotensi dalam meningkatkan penguasaan konsep siswa.
Karakterisasi Contoh Spontan Guru Pemula Dalam Pembelajaran Matematika Selly Meinda Dwi Cahyaningsih; Subanji Subanji; I Made Sulandra
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13095

Abstract

Abstract: The purpose this study is to explore characterization of teacher's spontaneous example. Type a study is deskriptif kualitatif, subject is beginner teacher. The results show that three spontaneous examples characterization of beginner teacher such that illustrative spontaneous examples, clarified spontaneous examples, and confirmatory spontaneous examples. Illustrative spontaneous examples is given beginner teacher to illustrate students difficulty and explaned the new topic. Clarified spontaneous examples is given beginner teacher to clarified students difficulty and students error. Confirmatory spontaneous examples is given beginner teacher to confirm mathematics concept and understanding of students contents.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi karakterisasi contoh spontan guru dalam pembelajaran matematika. Jenis penelitian yang digunakan yaitu kualitatif deskriptif, dengan subjek penelitian guru matematika pemula. Hasil penelitian menunjukan bahwa tiga karakterisasi contoh spontan guru pemula yaitu contoh spontan ilustratif, contoh spontan klarifikatif dan contoh spontan konfirmatif. Contoh spontan ilustratif diberikan guru pemula untuk mengilustrasikan masalah kesulitan yang dialami siswa. Contoh spontan klarifikatif diberikan guru pemula untuk mengklarifikasi kesalahan siswa. Contoh spontan konfirmatif diberikan guru pemula untuk mengonfirmasi bahwa siswa telah memahami materi yang dibahas.
Proses Penalaran Analogi Siswa Impulsif Dalam Memecahkan Masalah Bangun Ruang Sisi Lengkung Diyah Ayu Rizki Pradita; Dwiyana Dwiyana; Sisworo Sisworo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13057

Abstract

Abstract: The aim of the study was to describe the process of reasoning analogy of students impulsive in solving problems in constructing build arches. This type of research is a qualitative descriptive study using Sternberg's stage. The subjects in this study were three students of class X. The instruments used were MFFT, TKM, TPABRSL, and interview guidelines. The results of indicate that impulsive students are highly capable and are able to pass the encoding and inferring stages. However, students who are capable are not doing the mapping and applying stages correctly. Whereas low-ability impulsive students cannot pass all stages. Abstrak: Tujuan penelitian adalah menggambarkan proses penalaran analogi siswa impulsif dalam memecahkan masalah bangun ruang sisi lengkung. Jenis penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan tahapan penalaran analogi menurut Sternberg. Subjek dalam penelitian ini adalah tiga siswa kelas X. Instrumen yang digunakan adalah tes MFFT, tes kemampuan matematika, tes penalaran analogi bangun ruang sisi lengkung (TPABRSL) dan pedoman wawancara. Hasil dari TPABRSL menunjukkan bahwa siswa impulsif berkemampuan tinggi dan sedang mampu melewati tahap encoding dan inferring. Akan tetapi, siswa berkemampuan sedang tidak melakukan tahap mapping dan tahap applying dengan benar, sedangkan siswa impulsif berkemampuan rendah tidak mampu melewati seluruh tahapan.
Penguasaan Konsep Fluida Statis Siswa SMA Zaitul Harizah; Sentot Kusairi; Eny Latifah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13058

Abstract

Abstract: This study aims to analyze the mastery of students’ concepts in static fluid material. The subjects in this study were students of class XII IPA 1 MAN 1 Pamekasan which consist of 40 students. The study was conducted using a survey method and used a multiple choice test with open reasons consisting of 9 items. The results showed the mastery of students' concepts was low. The average acquisition score of students' concept mastery was 33,06. The most students’ difficult are found in Archimedes’ Law. Students haven’t mastered the concept of buoyancy so well, so students’ couldn’t answers correctly the questions.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penguasaan konsep siswa pada materi fluida statis. Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelas XII IPA 1 MAN 1 Pamekasan yang berjumlah 40 siswa. Penelitian dilakukan dengan menggunakan metode survei dan memberikan instrumen tes berbentuk pilihan ganda dengan alasan terbuka yang terdiri dari sembilan butir soal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penguasaan konsep siswa masih rendah. Rata-rata perolehan skor penguasaan konsep siswa sebesar 33,06. Kesulitan siswa paling banyak ditemukan pada bahasan Hukum Archimedes. Siswa belum menguasai konsep gaya apung dengan baik sehingga tidak ada siswa yang menjawab dengan benar soal yang berkaitan dengan gaya apung ini.
Pengembangan Modul Menulis Puisi Lingkungan Menggunakan Strategi 5M Eka Yuni Agustin; Muakibatul Hasanah; Taufik Dermawan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13064

Abstract

Abstract: Writing poetry is a skill that is considered difficult because it requires practice to write. The reason is because of the lack of learning that leads to the practice of writing poetry in the classroom with the help of adequate teaching materials. The need for teaching materials in the form of modules and appropriate learning strategies to help students learn independently practice writing poetry. The innovative module presents a variety of material so students get new knowledge through the presentation of material in the module. The addition of environmental insights can also provide new knowledge about the importance of maintaining, respecting and preserving the environment. In addition, the use of the 5M strategy that describes concrete verbs will guide and facilitate students in writing poetry.Abstrak: Menulis puisi termasuk keterampilan yang dianggap sulit karena memerlukan latihan untuk menulis. Penyebabnya karena kurangnya pembelajaran yang mengarah pada praktik menulis puisi di kelas dengan bantuan bahan ajar yang memadai. Perlu adanya bahan ajar berupa modul dan strategi pembelajaran yang tepat untuk membantu siswa belajar secara mandiri berlatih menulis puisi. Modul yang inovatif menghadirkan variasi materi sehingga siswa mendapatkan pengetahuan baru melalui pemaparan materi dalam modul. Penambahan wawasan lingkungan juga dapat memberikan pengetahuan baru tentang pentingnya menjaga, menghargai, dan melestarikan lingkungan. Selain itu, penggunaan strategi 5M yang memaparkan kata kerja konkret akan memandu dan memudahkan siswa dalam menulis puisi.
Deskripsi Kesalahan Siswa dan Scaffoldingnya Dalam Menyederhanakan Pecahan Bentuk Aljabar Indah Puspitasari Maharani; Sisworo Sisworo; Hendro Permadi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13089

Abstract

Abstract: The research objectives are (1) describing the mistakes made by students in simplifying fractions of algebraic forms and (2) describing the scaffolding given to overcome student errors. The subjects in this study were UM Lab High School students in the XI IPS class who made mistakes in completing the test. The research subjects studied were 2 students categorized in the low ability category. This type of research is descriptive qualitative. Data obtained through tests and interviews. The results showed that (1) the mistakes made by students in simplifying the algebraic fractions consisted of errors in denominator equations, errors in algebraic operations, errors in algebraic factoring and errors in simplified algebraic fractions and (2) scaffolding given based on errors in point one is explaining, reviewing and restructuring and developing conceptual thinking.Abstrak: Tujuan penelitian adalah (1) mendeskripsikan kesalahan yang dilakukan oleh siswa dalam menyederhanakan pecahan bentuk aljabar dan (2) mendeskripsikan scaffolding yang diberikan untuk mengatasi kesalahan siswa. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa SMA Lab UM kelas XI IPS yang melakukan kesalahan dalam menyelesaikan tes. Subjek penelitian yang diteliti sebanyak 2 siswa yang dikategorikan dalam kategori kemampuan rendah. Jenis penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Data yang diperoleh melalui tes dan wawancara. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyederhanakan pecahan bentuk aljabar terdiri dari kesalahan pada penyamaan penyebut, kesalahan pada operasi aljabar, kesalahan pada pemfaktoran aljabar dan kesalahan pada penyederhanaan pecahan aljabar dan (2) scaffolding yang diberikan berdasarkan kesalahan pada poin satu adalah explaining, reviewing dan restructuring serta developing conceptual thinking.
Peningkatan Penguasaan Konsep Siswa SMA tentang Hukum Gravitasi Newton melalui Modeling Instruction Zulfi Farida Alfianti; Sutopo Sutopo; Sunaryono Sunaryono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 12: DESEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i12.13069

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the increase in mastery of student concepts in Newton's Gravity Law material through Modeling Instruction. This research model uses a Mixed Method. The subjects of this research were 60 students in one of the schools in Batu city in grade X Science. Data obtained through statistical analysis of the value of the pretest and posttest. The results of the study show that teaching using Modeling Instruction can increase mastery of concepts by 0.65 with the medium category.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan penguasaan konsep siswa pada materi Hukum Gravitasi Newton melalui Modeling Instruction. Model penelitian ini menggunakan Mixed Method. Subjek penelitian ini adalah siswa di salah satu sekolah di kota Batu kelas X IPA sebanyak 60 siswa. Data diperoleh melalui analisis statistik nilai pretest dan postest. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengajaran menggunakan Modeling Instruction dapat meningkatkan penguasaan konsep sebesar 0,65 dengan kategori sedang.

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue