Journal of Nonformal Education and Community Empowerment
Vol 1 No 2 (2012)

POLA PENDIDIKAN ANAK USIA 6-12 TAHUN YANG DITINGGAL MERANTAU ORANGTUA (KASUS DI DUKUH KETENGAHAN DESA LEBAKSIU KIDUL KEC. LEBAKSIU KAB. TEGAL)

Rizqi, Neza Irma Nurbahria (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Aug 2012

Abstract

Orang tua menjadi pelaku utama dan pertama dalam mendidik dan mengasuh anak dalam lembaga pendidikan informal yaitu keluarga, tapi bagaimana jika orang tua pergi bekerja merantau ke luar kota. Maka dari itu tujuan dari penelitian ini adalah: (a) mendeskripsikan pola pendidikan anak usia 6-12 tahun yang ditinggal merantau orang tua di Dukuh Ketengahan Desa Lebaksiu Kidul Kec. Lebaksiu Kab. Tegal, (b) Mendeskripsikan perkembangan sosial emosional anak usia 6-12 tahun dari orang tua yang merantau. Hasil penelitian menunjukan bahwa subjek menggunakan tiga pola pendidikan atau asuh yaitu (a) pola permisif, (b) pola otoriter, dan (c) pola demokrasi. Namun baik pengasuh maupun ibu kandung cenderung menggunakan pola asuh permisif. Pemilihan pola asuh tersebut disebabkan oleh faktor pendidikan ibu asuh, ekonomi keluarga, dan pekerjaan orang tua. Anak berpola asuh permisif kurang bisa bersosialisasi baik cenderung mempunyai sifat mendominasi tidak mau kalah sedangkan pola otoriter cenderung pendiam hanya mengikuti saja, keduanya terbukti mempunyai dampak yang kurang baik terhadap sosial emosional anak. Berbeda dengan pola asuh demokrasi yang mempunyai dampak baik untuk perkembangan sosial emosional, anak menjadi mempunyai teman banyak karena pintar menempatkan diri di lingkungan sosial.Parents are the main actors and the first in educating and caring for children in informal educational institutions, namely the family, but what if the parents go to work migrated out of the city. Thus the aim of this study was: (a) describe the pattern of education of children aged 6-12 years who were left to wander the old man in the village of Hamlet Ketengahan Lebaksiu Kidul district. Lebaksiu Kab. Tegal, (b) to describe the social emotional development of children aged 6-12 years from the parents who wander. The results showed that subjects using three education or parenting patterns are (a) permissive pattern, (b) authoritarian pattern, and (c) the pattern of democracy. But both caregiver and mother tend to use permissive parenting. Selection of parenting is due to educational factors foster mother, family economics, and working parents. Children less permissive parenting patterns can socialize well tend to have properties not to be outdone while dominating authoritarian patterns tend reserved only followed, both shown to have adverse implications for social emotional. Contrary to the democratic parenting have a good impact on social emotional development, children are having a lot of friends because smart to put yourself in a social environment.

Copyrights © 2012






Journal Info

Abbrev

jnfc

Publisher

Subject

Humanities Education

Description

The Journal of Nonformal Education and Community Empowerment is published twice a year in June and December. This journal is published by the Department of nonformal Education Faculty of Education Semarang State University since 2012, in 2017 changed with the new ISSN and in collaboration with the ...