Communication
Vol 8, No 1 (2017): COMMUNICATION

MOTIF PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM DI KALANGAN REMAJA

Witanti Prihatiningsih (Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jakarta)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2017

Abstract

ABSTRACTThe technology which growing from time to time makes someone becoming more activein using social media. Cell phone companies developed its services (3G, 4G, HSDPA,EVDO and others) to support those needs. Social media are became inseparable inteenagers daily life, where they can share informations or doing other things for fun. Itbecomes needs for them. Instagram is one type of social media that's currently widelyused by teenagers. The question is, whether those needs can be fulfilled or not viainstagram. The researcher wanted to see instagram usage patterns among teenagers. Thisstudy used descriptive qualitative method, with five active teens which using instagramas samples or informants. Data collection techniques are observation, interview andcollecting documents in the form of photos and other important files that support thisresearch. From the results, it can be concluded that Instagram is a social media that isable to meet one's needs. Those are cognitive needs, affective needs, personal integrationneeds, the needs for social integration and the needs for escapist.Keywords : social media, instagram, teenagersABSTRAKTeknologi yang berkembang dari waktu ke waktu membuat seseorang menjadi lebih aktifdalam menggunakan media sosial.Perusahaan telepon seluler pun mengembangkanberagam layanan (3G, 4G, HSDPA, EVDO dan lain-lain) untuk mendukung kebutuhantersebut. Sosial media menjadi tak terpisahkan dalam kehidupan sehari-hari di kalanganremaja, di mana mereka dapat berbagi informasi atau melakukan hal-hal lain untukbersenang-senang. Hal ini menjadi kebutuhan bagi mereka. Instagram adalah salah satujenis media sosial yang saat ini banyak digunakan remaja. Pertanyaannya adalah, apakahkebutuhan tersebut dapat dipenuhi atau tidak melalui Instagram. Peneliti ingin melihatpola penggunaan instagram di kalangan remaja. Penelitian ini menggunakan metodedeskriptif kualitatif, dengan lima remaja aktif yang menggunakan instagram sebagaisampel atau informan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi,wawancara dan mengumpulkan dokumen berbentuk foto dan file lainnya. Dari hasilpenelitian, dapat disimpulkan bahwa Instagram adalah media sosial yang mampumemenuhi kebutuhan seseorang, yakni kebutuhan kognitif, afektif, integrasi pribadi,integrasi sosial dan berkhayal.Kata Kunci: media sosial, instagram, remaja

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

comm

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

Jurnal Communication published by the Communication Studies Program, Univ. Budi Luhur, twice a year. The publication of this journal is intended as a medium of information exchange, knowledge based on development, and the study of Communication Sciences and its relation to various other scientific ...