Jurnal Dinamika Pendidikan
Vol. 12 No. 3 (2019): November

MANUSIA SEBAGAI MAKHLUK MORAL DALAM PERSPEKTIF TEOLOGIA PENDIDIKAN JOHANN HEINRICH PESTALOZZI

Noh Ibrahim Boiliu (Prodi Pendidikan Agama Kristen, FKIP, UKI, Jakarta, Indonesia)
Christina Metallica Samosir (Prodi Pendidikan Agama Kristen, FKIP, UKI, Jakarta, Indonesia)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2019

Abstract

ABSTRACT This paper aims to look at Johann Heinrich Pestalozzi's concept of humans as moral beings. Morality is an achievement of human will, a result of good character that wins over feelings of selfish importance. To grow morally, we must feel deeply. The concept of humanity as a moralist creature became the rationale for Pestalozzi in developing his theological-philosophical educational theory. Morality is seen as an element of value referred to by Pestalozzi because in essence man was created by God and inherited moral elements, and family (parents) are the first and best school to become social teachers who teach humans to gain the natural experience needed to expand the moral, intellectual strength , and technicality in human beings themselves. Keywords: johann heinrich pestalozzi, human, morality, education, theology ABSTRAK Tulisan ini bertujuan untuk melihat konsep Johann Heinrich Pestalozzi tentang manusia sebagai makhluk moral. Moralitas merupakan suatu prestasi dari kehendak manusia, suatu hasil watak yang baik yang menang atas perasaan yang mementingkan kepentingan sendiri. Untuk bertumbuh secara moral, kita harus merasa secara dalam. Konsep manusia sebagai makhluk moralis menjadi dasar pemikiran bagi Pestalozzi dalam membangun teori pendidikannya yang teologis-filosofis. Moralitas dipandang sebagai nilai yang unsur yang diacu Pestalozzi sebab pada hakikatnya manusia diciptakan oleh Allah dan mewarisi unsur moral, dan keluarga (orang tua) adalah sekolah pertama dan terbaik menjadi guru sosial yang mengajarkan manusia untuk memperoleh pengalaman alami yang diperlukan untuk memperluas kekuatan moral, intelektual, dan teknis dalam diri manusia itu sendiri. Kata Kunci: johann heinrich pestalozzi, manusia, moralitas, pendidikan, teologia

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jdp

Publisher

Subject

Education

Description

JDP (Journal of Dynamics of Education), a journal with registered number p-ISSN : 1410-4695 is a scientific journal which published by Faculty of Teaching and Education Christian University that covered about teaching discussion area. The aims of JDP is to disseminate the conceptual thoughts and ...