The aim of this research was to test the effectiveness of role playing tecnique to improvement of student?s interpersonal intelligence of the seven grade junior high school students. This research was Quasi Experimental Design. The subject of this research are the who have low intepersonal intelligence. The subject obtained 82 students that devide into experimental group and control group. Instrument that is used is quotionaire of interpersonal intelligence for pretest and posttest. The analysis of the data in this research used quantitative analysis with t-test and clinical analysis. The result of the analysis showed that the result of T-test is 2,281, with significance value 0,006 if it is compared with ttable (df = 80, sig 0,05, t = 2,000) so tcount >ttable and significance value <0,05. Based from the research result knew that value of experimental group increase after role playing treatment was given. It shows that role playing is effective to increasing student?s interpersonal intelligence .Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji keefektifan teknik role playing untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal siswa SMP. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (Quasi Eksperimental Design). Subjek penelitian adalah siswa kelas VII SMP yang memiliki kecerdasan interpersonal rendah. Subjek penelitian berjumlah 82 siswa yang terbagi menjadi kelompok eksperimen dan kelompok kontrol, 41 siswa untuk kelompok eksperimen dan 41 siswa untuk kelompok kontrol. Instrumen yang digunakan adalah angket kecerdasan interpersonal untuk melaksanakan pretest dan posttest. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis kuantitatif t-test dan analisis klinis. Hasil analisis menunjukkan bahwa hasil uji t-test sebesar 2,281 dengan nilai signifikansi 0,006 jika dibandingkan ttabel (df = 80, sig 0,05, t = 2,000) maka thitung > ttabel dan taraf signifikansi <0,05. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa ada peningkatan kecerdasan interpersonal pada kelompok eksperimen sesudah diberi treatment berupa role playing. Hal tersebut menunjukkan bahwa role playing efektif untuk meningkatkan kecerdasan interpersonal.
Copyrights © 2016