Ismi Priharini1), Harun Setyo Budi2), Warsiti3)PGSD FKIP Universitas Sebelas Maret, Jl.Slamet Riyadi No. 449, Surakarta 57126e-mail: ismi_priharini@yahoo.co.id Abstract: The purpose of this recearh are to find out if there are relevance between the reading interest and mastery vocabulary with the ability of reading comprehension. This method of this research used expost-facto with quantitative approach. The samples is taken by simple random sampling technique, those are four schools. The data collection technique is done with the test and questionnaire. Data analysis technique used are simple regression analysis and multiple regression analysis.The results showed that hypothesis analysis results using multiple regression analysis retrieved Fh=25,543 and Ft=(0,05;1;98) = 3,938, because Fh> Ft, then reject H0 and accept H1.There is a positive and significant relevance betwen reading interest and mastery vocabulary together with the ability of reading comprehension.Key words: reading interest, vocabulary, reading comprehension Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara minat baca dan penguasaan kosakata secara bersama-sama dengan kemampuan membaca pemahaman. Penelitian ini menggunakan metode expost-facto dengan pendekatan kuantitatif. Sampel diambil dengan teknik simple random sampling yaitu sejumlah 4 sekolah. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tes dan angket. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis regresi sederhana dan analisis regresi ganda. Hasil penelitian diperoleh Fhitung = 25,543 dan Ftabel (0,05;1;98) = 3,938, karena Fh > Ft maka tolak H0 dan terima H1. Simpulan dari penelitian ini adalah ada hubungan yang positif dan signifikan antara Minat Baca dan Penguasaan Kosakata secara bersama-sama dengan Kemampuan Membaca Pemahaaman.Kata kunci: Minat Baca, Kosakata, Membaca Pemahaman
Copyrights © 2018