Abstract: The Use Of Scramble Method By Using Real Object Media In The Science Learning Improvement For The Fourth  Grade Students Of SDN 2 Wonosari Kebumen Academic Year 2013/2014.The purpose of research to describe the use of scramble method by using real object media in the Science learning improvement about various forms of energy and how to use them in everyday life fourth grade students 2 Wonosari Kebumen second Semester Academic Year 2013/2014.The research is Collaborative-Classroom Action Research. The research is alienated in three cycles and each cycle consists of planning, action, observation, and reflection.The result of research indicate that the use of the media scramble method can improve the real object science learning about various forms of energy and how to use them in everyday life the fourth grade students of SDN 2 Wonosari Kebumen academic year 2013/2014. Key words: methods scramble , real media objects , science Abstrak: Penggunaan Metode Scramble Dengan Media Benda Nyata Dalam Peningkatan Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Wonosari Kebumen Tahun Ajaran 2013/2014. Penelitian ini bertujuan untuk: mendeskripsikan penggunaan metode scramble dengan media benda nyata dalam peningkatan pembelajaran IPA tentang berbagai bentuk energi dan cara penggunaannya dalam kehidupan sehari-hari siswa kelas IV SD Negeri 2 Wonosari Kebumen Semester II Tahun Ajaran 2013/2014. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas kolaboratif yang dilaksanakan dalam tiga siklus dan setiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan metode scramble dengan media benda nyata dapat meningkatkan pembelajaran IPA tentang berbagai bentuk energi dan cara penggunaannya dalam kehidupan sehari-hari siswa  kelas IV SDN 2 Wonosari Kebumen tahun ajaran 2013/2014. Kata kunci: metode scramble, media benda nyata, IPA 
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2017