KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 4, No 1.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)

PENERAPAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) DENGAN MEDIA VISUAL DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA KELAS V SDN 2 KRANDEGAN OLEH: HENI NURHAYANTI 1, SURIPTO 2, IMAM SUYANTO3 PGSD FKIP, UNIVERSITAS SEBELAS MARET, JL. KEPOD

NURHAYANTI, HENI (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Apr 2016

Abstract

Abstract: The Application of Realistic Mathematics Education Approach Using Visual Media in Improving Mathematics Learning for the Fifth Grade Students of SD Negeri 2 Krandegan. The objectives of this research are to improve Mathematics learning in  the  fifth  grade  students  of  SDN  2  Krandegan. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection. Subjects of the research were 32 students of the fifth grade of SDN 2 Krandegan in academic year 2015/2016. Techniques of collecting data were observation, interview, and tests. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of technique and sources. Data were analyzed using quantitative and qualitative analysis. The conclusion of this research is the application of Realistic Mathematic Education (RME) approach using visual media can improve Mathematics learning for the fifth grade students of SDN 2 Krandegan in academic year 2015/2016. Keywords: RME, visual media, MathematicsAbstrak: Penerapan  Pendekatan  Pendidikan Matematika Realistik  dengan Media Visual  dalam Peningkatan Pembelajaran  Matematika  pada Siswa Kelas V  SDN 2 Krandegan. Tujuan  penelitian  ini  yaitu untuk meningkatkan  pembelajaran Matematika pada siswa kelas V SDN 2 Krandegan. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kolaboratif ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek  penelitian  ini  adalah  siswa  kelas  V SDN  2 Krandegan tahun ajaran 2015/2016 yang berjumlah  32  siswa.  Teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan lembar soal. Teknik uji validitas data menggunakan triangulasi teknik dan triangulasi sumber. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis data kuantitatif dan analisis data kualitatif. Simpulan penelitian ini adalah penerapan pendekatan PMR dengan media visual secara tepat dapat meningkatkan pembelajaran Matematika pada siswa kelas V SDN 2 Krandegan Tahun Ajaran 2015/2016 Kata kunci: PMR, media visual, Matematika

Copyrights © 2016