KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENGGUNAAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) DENGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN PECAHAN PADA SISWA KELAS V SDN 3 TAMANWINANGUN TAHUN AJARAN 2013/2014

Purwanto, Didit Wisnu (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Mar 2014

Abstract

Abstract: The Use of Realistic Mathematics Education (RME) approach with Student Work Sheet to Increase Learning about Fractions of Students in the 5th Grade Elementary School. The purpose of this research to describe the steps using of RME approach and Student Work Sheet,  to increase learning about fractions, and to find problems with solutions the using of RME aproach and Student Work Sheet. This research was conducted in three cycles. Every cycle consists of the planning, action, observation, and reflection. The subjects were fifth grade elementary school students. Data sources of this study are students, teachers, and observers. Data was collected with tests and non-test techniques. The validity of the data using triangulation of data collection sources and triangulation techniques. The results indicate that the RME aproach with Student Work Sheet could have impact to increase Mathematics learning about  fractions of students in the fifth grade elementary school.Keywords: RME aproach, Student Work Sheet, Fractions Abstrak: Penggunaan Pendekatan Realistic  Mathematics Education (RME) dengan Lembar Kerja Siswa (LKS) dalam Peningkatan Pembelajaran Pecahan pada Siswa Kelas V. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan langkah penggunaan pendekatan RME dengan LKS, untuk meningkatkan pembelajaran pecahan, serta menemukan kendala dan solusi pada penggunaan pendekatan RME dengan LKS. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SD. Sumber data penelitian ini adalah siswa, guru, dan observer. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik tes dan non tes. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Hasilnya menunjukkan bahwa, pendekatan RME dengan LKS memiliki dampak dalam meningkatkan pembelajaran Matematika tentang pecahan pada siswa kelas V SD.Kata kunci: Pendekatan RME, Lembar Kerja Siswa, Pecahan

Copyrights © 2017